Geplaatst door Cobase

Cobase krijgt PSD2-vergunning van De Nederlandsche Bank

AMSTERDAM – Het Amsterdamse Cobase heeft als eerste Nederlandse fintech voor de zakelijke markt een PSD2-vergunning van De Nederlandsche Bank toegekend gekregen.

Cobase biedt een totaaloplossing voor zakelijke klanten die over het algemeen een jaaromzet hebben vanaf 100 miljoen euro en met meerdere banken. Zij krijgen via het multibanking-platform toegang tot alle bankrekeningen bij de verschillende financiële instellingen waar zij een relatie mee hebben. Door het verkrijgen van de PSD2-vergunning komt Cobase onder toezicht te staan van De Nederlandsche Bank.

Jorge Schafraad, CEO en oprichter van Cobase: “Onze doelgroep heeft veel bankrekeningen bij meerdere verschillende banken. Met Cobase kan de zakelijke klant via één portaal al die bankrekeningen beheren en het het ERP-systeem van de klant hoeft niet meer met elke bank afzonderlijk geïntegreerd te worden, maar alleen met Cobase. PSD2 moet het voor ons efficiënter gaan maken om toegang te krijgen tot de bankrekeningen van onze klanten.”

Open Banking en PSD2

Met Open Banking geven banken via een API toegang tot bankrekeningen aan Third Party Providers, vaak leveranciers van betaaldiensten of financiële software. Dat gebeurt met toestemming van de eigenaar van de rekening. De rekening kan direct worden aangestuurd buiten het traditionele bankportaal om. Zo kunnen nieuwe producten en diensten ontwikkeld worden door derde partijen die zelf geen bank zijn, maar die bijvoorbeeld een betaaldienst of een softwarepakket bieden.

Om innovaties op dit gebied te ondersteunen is in de EU de PSD2-wetgeving geïntroduceerd. Vanaf september moeten banken in de EU verplicht toegang verlenen tot rekeningen aan Third Party Providers met een PSD2-vergunning, mits de rekeninghouder daar toestemming voor geeft. Zo’n vergunning moet in Nederland bij de DNB worden aangevraagd en alleen partijen die aan strenge eisen voldoen komen ervoor in aanmerking.

Jack Gielen, COO van Cobase: “Cobase legt ook zonder PSD2 al technische verbindingen met banken of gebruikt bestaande netwerken zoals SWIFT. Met PSD2 moet dit allemaal een stuk makkelijker worden, in elk geval in de EU. De API’s die banken op dit moment bieden, zijn nog vooral op de consumentenmarkt gericht. Binnenkort zijn deze ook interessant voor de zakelijke markt, omdat ze steeds verder worden doorontwikkeld door banken. Daarnaast zien steeds meer banken de PSD2-vergunning ook als voorwaarde om met hen te mogen integreren op traditionele manieren, en onze institutionele klanten vragen er naar, dus we zijn blij dat we deze stap hebben kunnen maken.“

Bankconnectiviteit en functionaliteit

Het platform concurreert niet met banken, maar vult die aan op een gebied waar ze moeilijk zelf kunnen opereren. Cobase gebruikt diverse methoden om te connecteren met banken, PSD2 is vooral een nieuw middel om dat efficiënter te gaan doen. Waar het feitelijk om draait, is dat zakelijke klanten het platform kunnen gebruiken als een centrale Payment Hub met diverse modules voor Cash Management en Treasury Management, die direct verbonden moeten zijn met de banken.

Verdienmodel

Het verdienmodel van Cobase is gebaseerd op een Software-as-a-Service-model: een maandelijkse vergoeding die de zakelijke klant betaalt voor het gebruik van het platform. De prijs is afhankelijk van het aantal banken en bankrekeningen dat de klant heeft aangesloten. Het platform is een cloud-oplossing met een lage total cost of ownership (TCO) en weinig tot geen belasting voor de IT-afdeling van de klant. Er zijn geen investeringen of langlopende contracten nodig voor licenties of hardware.

Vergunningaanvraag

Arno Voerman en Louis Jonker van het Amsterdamse kantoor Van Doorne hebben Cobase juridisch bijgestaan in het aanvraagproces van de PSD2-vergunning bij DNB.

Over Cobase

Cobase is een fintech-onderneming uit Amsterdam, opgericht in 2017. Het bedrijf biedt een platform dat het voor de grootzakelijke markt eenvoudiger en efficiënter maakt om met meerdere banken en veel verschillende bankrekeningen te werken. ING Ventures is meerderheidsaandeelhouder maar het bedrijf opereert volledig onafhankelijk en onder eigen naam en management.

Over ING

ING Ventures is een fonds van €300 miljoen dat over de hele wereld investeert in fintech-ondernemingen. ING is een wereldwijd actieve financiële instelling met een sterke Europese basis die bancaire diensten aanbiedt via haar werkmaatschappij ING Bank. De doelstelling van ING Bank is om mensen in staat te stellen steeds een stap voorop te blijven lopen, zowel privé als zakelijk. De meer dan 51.000 werknemers van ING Bank bieden diensten op het gebied van particulier en zakelijk bankieren aan klanten in meer dan 40 landen.

De aandelen ING Groep staan genoteerd aan de beurs van Amsterdam (INGA NA, INGA.AS), de beurs van Brussel en aan de New York Stock Exchange (ADR’s: ING US, ING.N).

Duurzaamheid maakt integraal deel uit van de bedrijfsstrategie van ING. Dit blijkt uit de opname van de aandelen ING in de FTSE4Good-index alsmede in de Dow Jones Sustainability Index (Europe en World), waarin ING tot de meest toonaangevende bedrijven in de bancaire sector behoort.