Colleges mediawijsheid: van ‘couch potato’ tot twitteraar

Hoe word je van een passieve een actieve mediagebruiker? In de speciale collegereeks Mediawijsheid, die op 3 september van start gaat, neemt journalistiek veteraan Nico Haasbroek de deelnemers mee in de wereld van de oude en nieuwe media.
De reeks, georganiseerd door de Illustere School van de Faculteit der Geesteswetenschappen van de UvA, bestaat uit zes interactieve bijeenkomsten.
Hoe haal je het beste uit het media-aanbod? Hoe scheid je het kaf van het koren? Hoe leer je het nieuws kritisch te bekijken en te interpreteren? Oftewel: hoe word je mediawijs en misschien wel je eigen journalist? Haasbroek stimuleert de deelnemers aan de colleges om de media af en toe met een korreltje zout te nemen. Hij bespreekt het NOS Journaal, waarbij hij journalistieke begrippen als framing, medialogica en hoor en wederhoor uitlegt. Ook gaat hij in op (het bestrijden van) mediaverslaving. Twee bijeenkomsten zijn geheel gewijd aan actief mediagebruik, met onder meer aandacht voor het schrijven van een kort verhaal schrijven en het afnemen van een interview.
Over de docent
Nico Haasbroek is journalist, auteur en docent. Hij was onder andere hoofdredacteur van het NOS Journaal en van RTV Rijnmond. Hij schreef meerdere boeken, waaronder Journaaljaren en Nico’s Nieuws.
Praktische informatie en deelnamekosten
De colleges vinden plaats op woensdag 3, 10, 17 en 24 september, en 1 en 8 oktober, van 16.00 tot 18.00 uur. Locatie: Belle van Zuylenzaal, Universiteitsbibliotheek, Singel 425, Amsterdam.
De deelnamekosten zijn € 150 (€ 105 voor UvA-medewerkers en AUV-leden).
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.