Industry Wire

Geplaatst door Collider

Collider lanceert nieuwe madtech accelerator in Amsterdam

Amsterdam’s startup ecosysteem bewijst zijn groeiende aantrekkingskracht op het buitenland met de aankondiging van de toonaangevende Londense marketing – en adtech accelerator Collider om een programma in de stad te lanceren.

In Londen heeft Collider deze maand haar 5e cohort van jonge “madtech” startups geselecteerd. Collider helpt hen zich te ontwikkelen tot duurzame, snel groeiende bedrijven, door middel van investeringen, een gestructureerd trainingsprogramma en een uitgebreid, relevant netwerk.

De accelerator focust op het vinden van de sweetspot tussen startups en merken, en de commerciële waarde die zij voor elkaar kunnen opleveren.

Het kantoor in Amsterdam is het eerste dat Collider opent buiten het Verenigd Koninkrijk.

Rose Lewis, mede-oprichter en CEO van Collider: “Amsterdam doet het goed op het gebied van marketing en reclame. En veel grote merken zitten er met hun wereldwijde of Europese hoofdkantoor.

Het startup ecosysteem groeit, onder andere dankzij initiatieven zoals StartupAmsterdam. Dus voor ons is het de logische plek om een tweede vestiging te openen.”

De accelerator heeft dit jaar een eerste exit gezien met 2013 alumnus Avocarrot, dat verkocht werd aan Glispa voor $20 miljoen.

Door samenwerking met grote ondernemingen helpt Collider startups sneller op te schalen, ‘product market fit’ te bereiken en contracten binnen te halen. Collider UK heeft o.a. partnerships met Unilever, The National Lottery, Haymarket en The Financial Times.

Ellen Bark-Lindhout, mede-oprichter en directeur van de Amsterdamse tak: “Collider UK heeft in de afgelopen jaren bewezen succesvol marketing- en adtech startups te accelereren en ik ben er van overtuigd dat er veel potentieel is om hetzelfde te doen buiten Londen.”

“Ten eerste omdat we dit jaar weer een record aantal aanmeldingen hebben gekregen uit heel Europa en, ten tweede, omdat er in en rond Amsterdam fantastische merken zijn die graag dicht op de laatste digitale ontwikkelingen zitten om te innoveren in marketing en e-commerce.”

Eerder dit jaar organiseerde Collider een ‘Popup’ in Amsterdam, waarin bedrijven als Heineken, Philips, NN Group en Ahold op een interactieve manier kennis maakten met Collider startups en hun technologieën.

Ellen: “De positieve reacties van zowel de corporates als de startups sterkten ons in het plan om volgend jaar een programma in Amsterdam te lanceren.”

Amsterdam’s wethouder economie Kajsa Ollongren : “Ik heet Collider van harte welkom en ben er van overtuigd dat hun kantoor in Amsterdam een uitstekende toevoeging zal zijn op het kantoor in Londen.

“Amsterdam is niet alleen Europa’s meest verbonden ‘tech’ stad, maar heeft ook een zeer dynamische creatieve sector. Collider’s aanwezigheid zal tot nog meer innovatie leiden in onze marketing- en reclamesector en ondernemend digitaal talent aantrekken.”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht