Industry Wire

Geplaatst door Aldoor

Conversational Design voor Chatbots

Een nieuwe stap in de ontwikkeling van chatbots

Zet (startende) ondernemers bij elkaar in een verzamelgebouw en er vindt kruisbestuiving plaats. Dick Stumpel en Edinho Bos zijn hier een goed voorbeeld van. Dick richt zich met zijn bedrijf Loops.ai op de ontwikkeling van chatbots. Edinho vergelijkt met zijn bedrijf Aldoor alle aanbiedingen en brengt de consument bij de beste deal. Samen raakten zij in gesprek: “Wat nu als we een personal shopper kunnen bieden die je altijd bij je hebt?” Het resultaat: Lizzy jouw persoonlijke shopper.

Het nieuwe winkelen
Waarom eigenlijk een chatbot die een winkelervaring biedt? Om dat te begrijpen moeten we ingaan op het nieuwe winkelen. Edinho: “In de Retail is er een duidelijke verschuiving merkbaar. De tijden van bijvoorbeeld een traditionele uitverkoop van twee keer per jaar zijn geweest. We hebben voortaan een doorlopende uitverkoop: Feestdagen, mid-season; elke maand is er wel iets nieuws. Dick: “Wij zien het als een kunst om jou als consument gedurende het hele jaar in verbinding te brengen met merken en categorieën die jij interessant vindt.”

Vermakelijk en functioneel
Om elkaars diensten te verenigen onderzochten en experimenteerden Dick en Edinho met wat wel en niet werkt. Ze deden daarin een aantal ontdekkingen. Dick: “Het is belangrijk om zo snel mogelijk interactie te krijgen met de gebruiker. Daarnaast ontdekten we dat het van belang is om een gesprek op gang te brengen, zodat er geen monoloog maar een dialoog ontstaat. En wat ook niet mag ontbreken is vermaak”. Edinho vult aan: “Ja, want als je in een echte winkel aanbod vindt dat niet bij jou past, kom je niet meer terug. Maar vermaak, of beleving, is minstens even belangrijk. We willen dus vermakelijk en functioneel tegelijk zijn, iets wat ons betreft hand in hand gaat.”

Proactief
Een ander belangrijk element in de ontwikkeling met Lizzy in de proactieve benadering. Dick: “De meeste chatbots zijn vooral reactief. Wij draaiden dat om en ontwikkelde met Lizzy een chatbot die juist proactief inspeelt op jouw behoeften. Je stelt één keer in wat jouw kledingstijl is en Lizzy onthoudt dat, zodat ze jou een berichtje stuurt wanneer zij iets vindt dat bij jou past.”

Conversational Experience Design
Dat Lizzy vermakelijk en functioneel tegelijk is, heeft volgens Dick te maken met de ontwikkeling van Conversational Experience Design. “In de toekomst gaat het steeds meer richting Conversational Experience Design. Het gaat om vragen als: Hoe programmeer je gesprekken? En hoe zorg je ervoor dat een gesprek zo natuurlijk verloopt dat je niet door hebt dat je met een robot praat? Met Lizzy hebben we een grote stap gezet. Haar persoonlijkheid en humor zorgen ervoor dat je op momenten vergeet dat je met een computer praat.

Wil je kennis maken met Lizzy? Ga naar: https://aldoor.nl/shopper

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht