Industry Wire

Geplaatst door LinkedIn

‘Creatieve’ marketeers zijn weinig origineel op hun online profiel

Amsterdam, 25 januari 2017 – LinkedIn, ‘s werelds grootste online professionele netwerk, maakt vandaag de top 10 meest gebruikte woorden op LinkedIn-profielen bekend. Daarbij is gekeken naar de informatie op miljoenen profielen wereldwijd. Traditiegetrouw ziet LinkedIn elke derde week van januari een piek in het aantal aanpassingen op het platform. Het is dé periode voor professionals om hun profiel een boost te geven.
Het creëren van een veelzeggend profiel blijkt echter lastiger dan gedacht. Veel mensen vervallen in holle termen, de zogenaamde buzzwoorden. Nederlandse marketeers noemen zichzelf massaal ‘gespecialiseerd’, ‘creatief’ en ‘strategisch’. Maar met die woorden val je niet op tussen de tienduizenden marketeers op LinkedIn.
Dit zijn de 10 meest gebruikte woorden op LinkedIn-profielen van marketeers :
  1. Gespecialiseerd
  2. Strategisch
  3. Creatief
  4. Gepassioneerd
  5. Leiderschap
  6. Gefocust
  7. Innovatief
  8. Ervaren
  9. Deskundige
  10. Enthousiast
Marketeers gebruiken praktisch dezelfde woorden om zichzelf te omschrijven op LinkedIn dan de rest van het Nederlandse talent, maar hechten iets meer waarde aan strategie en creativiteit dan aan focus en leiderschap.
Hoewel woorden als ‘gespecialiseerd’ en ‘leiderschap’  interessant klinken, voegen ze zonder context weinig toe aan je profiel. Personal branding expert Fiona Kloosterman raadt aan om deze zogenaamde buzzwoorden op je profiel uit te leggen. “Waaruit blijkt je leiderschap? En wat voegt focus voor jou toe? Met de buzzwoorden zelf is niks mis, maar het verhaal eromheen onderscheidt je als marketeer.”
Personal brand = content marketing
Zoals je het bedrijf of merk waarvoor je werkt in de markt zet, kun je dat ook met je eigen merk doen: je personal brand. “Met enkel lege termen kom je niet weg wanneer je een product of dienst wilt verkopen. De klant wil een verhaal,” stelt Marcel Molenaar, country manager LinkedIn Benelux. “Voor jouw persoonlijke merk geldt dat net zo goed. Je kunt je profiel zien als een vorm van content marketing. Toon aan wat je met jouw kwaliteiten hebt gerealiseerd. Bijvoorbeeld: door mijn focus op klanttevredenheid, is onze NPS score gestegen van een 5,5 naar een 7,0.”
#StartSomething
Om alle professionals die van plan zijn hun profiel te updaten een eind op weg te helpen, start LinkedIn vandaag de social campagne #StartSomething. Daarin worden tips gegeven voor een sterk persoonlijk profiel. Meer informatie en tips vind je hier.
***
Tips om meer context en inhoud toe te voegen aan jouw profiel
1. Bouw aan je personal brand
LinkedIn is dé plek om jouw talent en passie te delen. Dus laat zien wie jij bent als professional en als persoon. De regel tekst onder je naam is het eerste wat mensen zien op jouw profiel en als ze zoeken naar mensen met een profiel zoals jij: dit is je handelsmerk. Zorg dus dat jouw professionele persoonlijkheid naar voren komt in één pakkende zin. Een zin waarmee men in één snelle blik direct weet wie jij bent of wat je doet. Zorg daarnaast voor een samenvatting waarin je jouw ervaring en vaardigheden omschrijft, zoals je dat ook zou vertellen aan iemand die je net hebt ontmoet.
2. Ok, buzzwoorden vermijden is niet makkelijk…
Dus wil je echt graag dat mensen weten hoe gespecialiseerd je bent? Zorg dan dat je er een persoonlijk verhaal bij hebt. Vermeld bijvoorbeeld in je functieomschrijving op LinkedIn welke taken je hebt en zorg dat daar jouw kwaliteiten en persoonlijkheid uit blijken. Bijvoorbeeld: ‘In mijn functie als marketing manager houd ik mij graag bezig met de organisatie van evenementen van het bedrijf.’ Daarmee vertel je dat je organisatorische skills hebt, en wat je leuk vindt om te doen.
3. Show, don’t tell
Heb je er weleens aan gedacht om jouw ervaring en vaardigheden visueel te etaleren? Op LinkedIn kun je een opvallend portfolio creëren met foto’s, video’s en presentaties. Zo laat je letterlijk zien wat je in huis hebt. Gebruik je dan het buzzwoord ‘creatief’, dan is dat geen loze term, maar is dit ook onderbouwd door voorbeelden.
4. Laat je netwerk voor je spreken
Zie je helemaal door de buzzwoord-bomen het bos niet meer? Vraag eens iemand in je netwerk om een ‘recommendation’ over jou te schrijven, waaruit blijkt dat jij ergens goed in bent. De kans is groot dat iemand anders nog beter weet waarom jij gefocust, strategisch of innovatief bent en hier mooie voorbeelden bij kan noemen. En als iemand anders het zegt kom het nóg geloofwaardiger over. Vergeet trouwens niet ook de mensen in jouw netwerk een recommendation te geven, want voor wat hoort wat!
5. Be there or be square
Zorg ervoor dat je zichtbaar bent én blijft. Dit kan je doen door regelmatig updates te plaatsen, bijvoorbeeld over je werkzaamheden of over nieuws uit de branche waarin je werkt. Plan af en toe een momentje in om hier aandacht aan te besteden. Doordat je zichtbaar bent, ziet jouw netwerk vanzelf welke kwaliteiten jij in huis hebt.
6. Áls je het doet, doe het goed
Je hoeft buzzwoorden echt niet helemaal uit je leven te verbannen. Belangrijk is dat je jezelf onderscheidt van de massa. Vergeet niet dat recruiters ook zoeken op sommige buzzwoorden, als die relevant zijn voor functies in jouw vakgebied. Je kunt ze dan gewoon gebruiken, maar zorg dus dat je er een verhaal bij hebt.
Over LinkedIn
LinkedIn brengt professionals wereldwijd met elkaar in verbinding om ze te helpen productiever en succesvoller te zijn en verandert de manier waarop bedrijven personeel werven en hun marketing en sales inrichten. Onze visie is om economische kansen te creëren voor iedereen die onderdeel is van de wereldwijde beroepsbevolking door middel van het voortdurend ontwikkelen van ‘s werelds eerste Economic Graph. LinkedIn heeft meer dan 467 miljoen leden en heeft kantoren over de hele wereld.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht