Industry Wire

Geplaatst door Radboud Universiteit

‘Creativiteit is dé belangrijkste vaardigheid van de 21e eeuw’

Het is een van de zogenaamde 21th century skills: creativiteit. Toch is er in onderwijs en maatschappij nog weinig aandacht voor het ontwikkelen van deze vaardigheid. Tijdens de Week van de Creativiteit (23 tot 27 oktober) komen ongeveer 350 onderzoekers, leerkrachten, beleidsmakers en scholieren op de Radboud Universiteit om ideeën uit te wisselen en te leren over creativiteit.

‘Creativiteit is een hot topic in onderwijs, organisaties en ministeries. Het is een onderwerp waar we eigenlijk niet omheen kunnen, toch is er relatief weinig aandacht voor een andere manier van leren denken en omgaan met bestaande kennis’, aldus psychologe Simone Ritter, organisator van de week.

Meest belangrijke vaardigheid

‘Vroeger werd je opgeleid voor één baan voor je hele leven. Dat paste heel goed bij het werk dat jaren geleden nodig was: dat draaide om kennisoverdracht. Tegenwoordig kun je die kennis overal opzoeken. Nu draait het om: wat doe ik met kennis en hoe gebruik ik die kennis om iets nieuws te maken en maatschappelijke problemen op te lossen.’ In onderzoek van computerbedrijf IBM uit 2010 onder managers uit bedrijven in 60 landen en 33 industrieën wordt creativiteit de meest belangrijke vaardigheid genoemd.

Met de Week van de Creativiteit willen Ritter en haar collega’s verschillende disciplines als psychologie, design en onderwijskunde bij elkaar brengen en een kennisnetwerk opbouwen. Ook willen ze de vertaalslag maken van wetenschap naar de praktijk.

Onderwijs

In het onderwijs ziet men bijvoorbeeld het belang van creativiteit als vaardigheid in de moderne maatschappij. Maar hoe dan? Op twee praktijkdagen tijdens de Week van de creativiteit komen leerkrachten uit zowel primair, voortgezet als wetenschappelijk onderwijs bij elkaar. Ritter: ‘We weten dat je kunt leren creatief te zijn, en dat je het kan aanwakkeren door te oefenen. Daarvoor willen we leerkrachten handvatten geven. Hoe werkt creativiteit, en hoe kunnen ze bijvoorbeeld een creatief element inbouwen in hun lesprogramma?’ Ook is er een programma voor basisscholieren van 8 tot 11 jaar waarin ze creatiever leren denken. Ritter: ‘We willen laten zien dat creatief denken niet alleen voorbehouden is aan genieën, maar dat we  allemaal in staat zijn om creatief te denken.’

De Week van de Creativiteit vindt van 23 tot 27 oktober plaats aan de Radboud Universiteit. Naast een conferentie voor wetenschappers zijn er ook twee praktijkdagen met workshops voor leraren, beleidsmakers en scholieren – die allemaal zijn volgeboekt.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht