Geplaatst door Dimension Data

Dankzij veiling fietsen van Team Dimension Data kunnen 487 Zuid-Afrikaanse kinderen op de fiets naar school

Barneveld Dimension Data, de officiële technologische partner van de Tour de France, heeft alle 22 Cervelo S5-fietsen van het Dimension Data-team geveild. Dit leverde bijna 90.000 dollar op voor Qhubeka, een liefdadigheidsinstelling die zich inzet om Afrikaanse gemeenschappen met fietsen mobieler te maken. Met het opgehaalde bedrag zijn 487 fietsen aangeschaft en hoeft een gelijk aantal Zuid-Afrikaanse kinderen die woonzaam zijn op het platteland, geen grote afstanden meer te lopen om aan hun basisbehoeften, waaronder scholing, gezondheidszorg en voedsel, te komen.

Van de Tour Down Under tot de Tour de France: elke geveilde fiets maakte onderdeel uit van de wielerhistorie. Zo is een aantal fietsen gebruikt door Mark Cavendish, Bernie Eisel, Serge Pauwels en Edvald Boasson Hagen. Via een grootschalige digitale campagne werden mensen uitgenodigd om op de fietsen de bieden. Inmiddels zijn de veilingstukken onderweg naar hun nieuwe eigenaren die uit alle uithoeken van de wereld komen. Van Japan tot Guatemala en van België tot de Verenigde Staten.

Plattelandsbewoners in Zuid-Afrika moeten vaak lange afstanden lopen om toegang te krijgen tot verschillende basisvoorzieningen. Sterker nog: 500.000 kinderen lopen elke dag meer dan tien kilometer of ruim een uur naar school. In dit soort gemeenschappen heeft toegang tot een fiets grote, positieve gevolgen. Nic Dlamini, Felencia de Kock en veel anderen zijn hier het levende bewijs van. Qhubeka biedt mensen fietsen in ruil voor werk dat bijdraagt aan de verbetering van gemeenschappen, het milieu of academische resultaten. Het mooiste resultaat is dat scholen in deze gemeenschappen een verbetering van 59 procent zien in de schoolresultaten van kinderen die toegang hebben tot een fiets.

“De 487 fietsen gaan naar schoolkinderen die deel uitmaken van een mobiliteitsprogramma van Qhubeka, wat hun kansen op betere cijfers aanzienlijk zal vergroten”, aldus Anthony Fitzhenry, oprichter van Qhubeka. “We zijn erg dankbaar voor de fundraisingscampagne van Dimension Data en de opbrengst van de 22 geveilde fietsen.”

Scott Gibson, Group Executive Digital Business Solutions van Dimension Data: “We zijn buitengewoon trots dat we zo’n groot bedrag voor Qhubeka hebben opgehaald. Deze liefdadigheidsinstelling maakt voor mensen in Zuid-Afrika een enorm verschil. De 487 fietsen zullen een grote impact hebben op heel veel levens. Bovendien hebben we in de afgelopen twee weken onze jaarlijkse fundraisingsdoelstelling voor Qhubeka overtroffen, wat de organisatie helpt haar doel te bereiken om in 2020 100.000 fietsen te verdelen onder Zuid-Afrikaanse gemeenschappen.”

-einde-

Over Dimension Data

Dimension Data, opgericht in 1983 en met een omzet van 8 miljard dollar, is wereldwijd marktleider in het ontwerpen, optimaliseren en managen van moderne technologieomgevingen. Hierdoor kunnen klanten data ten volle benutten in dit digitale tijdperk door deze om te zetten in informatie en daar inzichten uit te winnen. Dimension Data heeft 28.000 werknemers in 47 landen. Het bedrijf brengt de beste technologie ter wereld van marktleiders en nichepioniers samen – aangevuld met de dienstverlening die klanten nodig hebben – van consulting, technische en supportdiensten tot en met volledige managed services. Dimension Data is trots lid van de NTT Group. Ga naar www.dimensiondata.com/nl.

Over Qhubeka

Qhubeka, een woord in Nguni dat ‘vooruitgang’ of ‘vooruitgaan’ betekent, is een liefdadigheidsinstelling die mensen vooruit beweegt met fietsen. Deelnemers verdienen fietsen via Qhubeka-programma’s gericht op zowel kinderen als volwassenen. De fietsen verbeteren de toegang tot scholen en gezondheidsinstellingen en vergroten de kans op een baan. Daarbij kan een persoon met een fiets sneller en verder reizen en meer dragen. Er worden ook fietsen uitgedeeld aan eerstehulpverleners voor hulp bij rampen. Bezoek voor meer informatie www.qhubeka.org.