Industry Wire

Geplaatst door Bloeise

De kracht van user-generated content en de voorkeur voor e-commerce websites in Google

SEO is constant in beweging en Google blijft bezig met het aanscherpen en aanpassen van de richtlijnen waar websites zich aan moeten houden. Ook als marketingbureau zit de kracht hem in het up-to-date blijven met de nieuwste ontwikkelingen om de beste strategie te hanteren voor zijn klanten.

Een recent onderzoek, gepubliceerd op Search Engine Journal, benadrukt dat Google steeds meer de voorkeur geeft aan e-commerce websites en platforms met veel user-generated content (UGC). Deze voorkeur van Google heeft weer een grote invloed op de online marketing strategieën van bedrijven om online goed zichtbaar te blijven.

Waarom e-commerce websites de voorkeur genieten

De algoritmes van Google blijven een goed bewaard geheim. De algoritmes zijn ontworpen om gebruikers de meest relevante en nuttige resultaten te bieden. E-commerce websites passen goed in dit plaatje omdat ze vaak uitgebreide productinformatie, recensies en een gebruiksvriendelijke ervaring bieden. Met de steeds grotere vraag naar online winkelen, zijn gebruikers steeds vaker op zoek naar webshops die ook gedetailleerde productinformatie en betrouwbare recensies weergeven. Deze informatie en gericht inspelen op de intentie van de bezoeker past blijkbaar goed binnen het plaatje zoals Google het wil zien.

Hoe zorg je voor user-generated content?

User-generated content is een term die niet bij iedereen bekend is. Simpel gezegd is user generated content, content (foto’s, video’s, tekst etc.) gecreëerd door klanten of fans en dus niet door het merk zelf. Op website niveau kun je denken aan reviews van klanten vermelden of reviews op trustpilot uitlichten, foto’s waarop mensen staan met jouw product of het delen van social media posts waarin je als bedrijf bent benoemd.

Deze unieke vorm van content biedt een ander, authentiek perspectief dat vaak ontbreekt in door bedrijven zelf geproduceerde content. Google geeft zelf aan dat het UGC waardeert om de volgende redenen:

  • Authenticiteit en vertrouwen:
    Recensies en beoordelingen van echte klanten worden gezien als betrouwbaarder dan merk promoties. Ze bieden ongezouten en ongefilterde inzichten en ervaringen die potentiële klanten helpen bij hun besluitvorming.
  • Versheid van de content:
    UGC zorgt voor een constante stroom van nieuwe content, wat bijdraagt aan het feit dat Google houdt van websites die regelmatig worden bijgewerkt, en dit is daar ook een versie van.
  • Betrokkenheid en interactie van je klanten:
    De UGC op een website bevordert het gemeenschapsgevoel en gebruikersinteractie, wat leidt tot langere tijd dat ze op een pagina spenderen en lagere bounce rates – beide factoren die positief bijdragen aan de SEO.
Hoe marketingbureaus inspelen op deze trend

Voor marketingbureaus is het van belang om op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen. JG Webmarketing is constant bezig om de strategie voor hun klanten bij te schaven. Op deze manier spelen zij in deze nieuwe ontwikkeling.

  • Optimalisatie van e-commerce websites:
    Dit omvat het optimaliseren van productpagina’s, het implementeren van gestructureerde data om rich snippets te verkrijgen, en het verbeteren van de laadsnelheid voor de optimale gebruikerservaring. Door deze aspecten te optimaliseren, zorgt JG Webmarketing ervoor dat hun klanten hoger ranken en meer organisch verkeer genereren.
  • Integratie van user-generated content:
    Het aanmoedigen van klanten om UGC te verzamelen en te integreren in hun website. Dit kan variëren van het implementeren van reviews tot het toevoegen van foto’s van klanten.
  • Contentstrategie:
    De contentstrategie is gericht op het maken van waardevolle en relevante content voor de bezoeker en dus niet puur geoptimaliseerd voor SEO. Het inspelen op de behoeften en vragen van de doelgroep is hierbij een must. Door gebruik te maken van zoekwoordonderzoeken en concurrentieanalyses wordt er content gemaakt die aansluit bij zowel de gebruikers als de zoekmachine Google.
Zoekmachine optimalisatie uitbesteden aan een expert

Het doorvoeren van deze nieuwe ontwikkelingen is niet voor iedere ondernemer zelf te doen, daarom is er ook de mogelijkheid om zoekmachine optimalisatie uit te besteden. JG Webmarketing is een ervaren partij die sinds 2009 al bezig is met kennis vergaren op het gebied van SEO en dit combineert met de nieuwste SEO trends voor de beste resultaatgerichte aanpak. Of je doel nu is, het verhogen van de organische zichtbaarheid, het verbeteren van de gebruikerservaring of juist meer aanvragen wilt krijgen, JG Webmarketing gaat op zoek naar de maatwerkoplossing die bij jouw bedrijf past.

Daarnaast is een samenwerking met een gespecialiseerd online marketingbureau ook een aanwinst voor later. Alle kennis die het marketingbureau heeft delen ze graag met je en deze kennis kun je blijven gebruiken in de toekomst. Wellicht bij het opstarten van een nieuw bedrijf om deze nieuwe kansen voor e-commerce bedrijven niet te laten schieten.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht