Geplaatst door Champ BV

Decathlon en Champ lanceren omnichannel ‘Het nieuwe Sporten’

Decathlon en Champ lanceren ‘Het nieuwe Sporten’.
Strategische samenwerking om meer dan 100.000 sporters opnieuw in beweging te brengen.

Amsterdam/Utrecht 22 februari – Sportretailer Decathlon en Champ, online boekingsplatform voor sport, slaan de handen ineen om Nederland weer aan het sporten te krijgen. Met de huidige beperkingen is het nu relevanter dan ooit om sport weer zo flexibel en laagdrempelig mogelijk te maken. Samen verwachten Champ en Decathlon meer dan 100.000 sporters opnieuw in beweging te brengen, nadat de beperkingen van corona worden opgeheven. Dit vanuit de gezamenlijke visie om sport toegankelijker te maken voor iedereen.

Reset van de sportconsumptie
Uit cijfers van een recent onderzoek van NOC-NSF blijkt dat bijna de helft van de Nederlanders minder is gaan sporten sinds de tweede lockdown. Branchevereniging NL Actief bevestigt daarbij dat sportscholen 30% van hun leden zijn verloren als gevolg van de corona crisis. Miljoenen mensen sporten dus een stuk minder dan voorheen en zullen opnieuw geactiveerd moeten worden. En dat is belangrijk, want een vermindering van de sportactiviteit heeft een negatief effect op zowel ons fysieke als mentale welzijn. Maar ook zonder de corona-effecten stoppen veel mensen met sporten. De reden hiervoor? Mensen vinden het moeilijk om één sport lang vol te houden. Momenteel is het echter vooral de impact van corona die leidt tot een reset van de sportconsumptie. Juist nu zoekt men namelijk meer afwisseling en flexibiliteit. En laat dat nu net haast onmogelijk zijn door langlopende abonnementen. In de vorm van Het nieuwe sporten gaan Decathlon en Champ dit probleem samen aanpakken en oplossen.

100.000 sporters weer kennis laten maken met sport
Peter Fassaert van Decathlon zegt: ‘Decathlon heeft als missie om op een duurzame manier sport toegankelijk te maken voor iedereen. Door onze samenwerking met Champ zijn we in staat om drempels weg te halen die mensen ervaren om aan sport te beginnen. We geloven enorm in het flexibel maken van sportaanbod als oplossing voor participatie. Champ als jong sport-tech bedrijf zorgt ervoor dat we mensen op duizenden locaties aan het sporten kunnen krijgen. We hebben als doel om 100.000 sporters in 2021 kennis te laten maken met deze vorm van sporten. Wat ons betreft is dit namelijk de toekomst van sport, dus echt het ‘nieuwe’ sporten!’

Sport koop je in een sportwinkel
Michiel Huisman van Champ: ‘Decathlon is als grootste sportretailer in Europa een sterke partner om onze pay-per-use voor sport bij een breed publiek onder de aandacht te brengen. Het is natuurlijk ook logisch om daadwerkelijke sportactiviteiten te kunnen kopen in een sportwinkel. Als je aan het oriënteren bent op meer bewegen dan komen hier natuurlijk sportartikelen en kleding bij kijken. Koop je een yogamat, dan bieden we direct een 3-rittenkaart yoga aan bij een yogastudio in jouw buurt.’

Drempels weghalen om te sporten
Decathlon bereikt miljoenen sporters in heel Nederland. Champ heeft een landelijk dekkend netwerk van circa 3.500 sportlocaties, waar sporters – zonder ergens aan vast te zitten en met veel keuze – kunnen sporten. Hierdoor wordt de grootste drempel om te starten weggehaald. Net zoals het eenvoudig online boeken van een hotelkamer of reserveren van een tafel in een restaurant kun je nu ook sport vinden en boeken via Decathlon door Champ.

Ultieme vrijheid en keuze
De samenwerking zal leiden tot vele nieuwe sportproducten. In overleg met gebruikers en sporters zal er gekeken worden waar de grootste behoefte bestaat. Te denken valt aan een gezamenlijke campagne met een 3-rittenkaart groepslessen, bootcamp of yoga. Deze zal zowel op de winkelvloer als online onder de aandacht worden gebracht. Maar ook hardloopclinics, spinningcursussen en het huren van tennisbanen wordt in het komende jaar samen uitgerold. Alles zonder verplichtingen op de lange termijn, om zo ultieme vrijheid en keuze te bieden voor sporters.