Fujitsu ontwikkelt AI-agentplatform voor efficiëntere en betrouwbare gezondheidszorg

De Meern, 1 september 2025 – Fujitsu kondigt de ontwikkeling aan van een veilig en efficiënt AI-agentplatform voor de Japanse gezondheidssector. De oplossing moet de operationele efficiëntie verbeteren en voor een stabiele medische dienstverlening zorgen. Het nieuwe platform bevat een organiserende AI-agent: een gecentraliseerd systeem dat de samenwerking en coördinatie ondersteunt van meerdere gespecialiseerde agents voor de gezondheidszorg, ontwikkeld door Fujitsu en partners.
Het initiatief draagt bij aan de snelle implementatie van toonaangevende medische operationele praktijken. Zo wil het de bedrijfstransformatie stimuleren en duurzaamheid binnen de Japanse gezondheidszorg verbeteren. De ontwikkeling van het platform werd ondersteund door NVIDIA, een wereldleider in versnelde computing en fundamentele AI-agenttechnologie.
In 2025 zal Fujitsu de commercialisering van het platform versnellen door wereldwijd samen te werken met geavanceerde medische instituten en partners. Op die manier wil het de effectiviteit van de nieuwe organiserende AI-agent verifiëren en specifieke sectorgerichte AI-agents ontwikkelen.
Als onderdeel van het Fujitsu Uvance bedrijfsmodel, dat maatschappelijke uitdagingen aanpakt, wil Fujitsu de gezondheidszorg en ontwikkeling van medicatie blijven transformeren aan de hand van data en AI. Het doel is een samenleving tot stand te brengen waarin iedereen toegang heeft tot gepersonaliseerde behandelingsmogelijkheden en het welzijn van mensen wordt verbeterd.
Overzicht van het nieuwe AI-agentplatform
Fujitsu zal via het AI-agentplatform verschillende taakspecifieke AI-agents beschikbaar stellen voor medische workflows. Hiervoor maakt het bedrijf gebruik van zijn uitgebreide operationele kennis van de gezondheidszorg en zijn brede samenwerking met medische instituten.
Dit platform kan naadloos samenwerken met een breed scala aan AI-agents, waaronder agents voor het structureren van data en het monitoren van interoperabiliteit. Het integreert ook flexibel AI-agents die door partners specifiek voor de gezondheidszorg zijn ontwikkeld. Die uitgebreide aanpak ondersteunt een brede en snelle transformatie van operationele processen.
Om complexe operaties te stroomlijnen, moeten AI-agents effectief samenwerken. De AI-agent van Fujitsu voor de gezondheidszorg die geïmplementeerd is in het platform, zorgt voor de centrale controle en automatisering van medische operationele workflows binnen en buiten zorginstellingen. Het systeem kan autonoom gespecialiseerde medische applicaties combineren en gebruiken.
Het AI-agentplatform van Fujitsu stelt professionals in de gezondheidszorg in staat om zich te concentreren op kerntaken, zoals het stellen van diagnoses en patiëntenzorg. Managers van zorginstellingen kunnen personeel strategisch inzetten voor essentiële taken. Dit verhoogt de efficiëntie en versterkt werving en behoud van personeel door beter functionerende werkomgevingen. Ook patiënten profiteren van kortere wachttijden en tijdige, optimale medische zorg op basis van hun individuele behoeften.
Door Fujitsu’s diepe operationele kennis van Japanse medische informatiesystemen gecombineerd met de toonaangevende agentic AI-technologie van NVIDIA, zoals NVIDIA NIM microservices en NVIDIA Blueprints, wil Fujitsu de implementatie van toonaangevende medische operationele praktijken ondersteunen.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.