Geplaatst door MOBIQUITY

Digitaal islamitisch bankieren stap dichterbij

Amsterdam, 8 juni 2022 – Voor Nederlandse moslims is de mogelijkheid hun bankzaken op een manier te regelen die past bij hun geloofsovertuiging een stap dichterbij. Volgens de islam mag je geen rente vragen op leningen en niet investeren in zaken die de islam verbiedt. Grote Nederlandse banken bieden nu nog geen islamitisch bankieren aan. Hierdoor zijn moslims in Nederland aangewezen op buitenlandse banken. Dankzij een prototype van technologiebedrijf Mobiquity kunnen financiële instellingen islamitisch bankieren eenvoudig toevoegen aan hun diensten. Mobiquity ontwikkelt relevante en zinvolle digitale producten en diensten en maakt met deze toevoeging het digitaal bankieren voor een nog grotere groep toegankelijk.

Het aandeel van islamitisch bankieren groeit wereldwijd al jaren en is in Europa ook met een opmars bezig. Naar verwachting groeit islamitisch bankieren wereldwijd tot een omvang van ruim €100 miljard in 2025. Met ongeveer 1 miljoen moslims in Nederland is er een markt voor halal bankieren. Vanwege het maatschappelijk verantwoorde karakter maken ook niet-moslims gebruik van islamitisch bankieren. Zo worden de winsten en risico’s eerlijk verdeeld en wordt er niet in verslavingsgevoelige producten en diensten geïnvesteerd.

Matthew Williamson, VP Global Financial Services, Mobiquity: “De toekomst van islamitische financiën verstoort traditionele modellen naarmate meer mensen, met name de jongere generatie, bankoplossingen zoeken die voldoen aan religieuze behoeften en een ecosysteem van eerlijke, ethische en morele verantwoordelijkheid aanmoedigen. Mobiquity bouwt aan een wereldwijde digitale islamitische bank applicatie die prioriteit geeft aan sociaal en ethisch bewustzijn.”

Islamitisch bankieren
Moslims stellen vanuit hun geloofsovertuiging extra ethische en morele eisen waar hun geld in wordt geïnvesteerd. Transacties binnen het islamitische banksysteem moeten sharia-conform zijn: het geheel van religieuze wetten die deel uitmaken van de islamitische traditie. Dit betekent geen winst maken op geld, maar alleen op handel van tastbare zaken. Islamitische banken nemen geen onverantwoorde risico’s en stellen zekerheid en duidelijkheid voorop. Ze investeren daarnaast niet in producten of diensten, zoals gokken, seksindustrie en alcohol, die de islam verbiedt. In de huidige tijd is online toegang tot bankzaken een noodzaak. Het nieuwe prototype, dat ook op het Nederlandse banksysteem toegepast kan worden, combineert de islamitische waarden met digitale toegankelijkheid. Banken kunnen zo ethisch digitaal bankieren aan hun klanten aanbieden.

OVER MOBIQUITY
Mobiquity is een full-service digitale transformatie enabler. Door strategie, creativiteit en engineering te combineren, levert Mobiquity aantrekkelijke digitale producten en diensten die een doel dienen. Ze passen een sectoronafhankelijke benadering toe op mensgerichte innovatie, toegepast met diepgaande branche-expertise. Mobiquity, opgericht in 2011 met een focus op mobiele technologische oplossingen, heeft zich aangepast aan de behoeften van klanten op negen verschillende geografische locaties en biedt end-to-end omnichannel digitale diensten aan toonaangevende B2B- en B2C-merken. Mobiquity’s wereldwijde team van meer dan 1.000 medewerkers bedient dagelijks meer dan 100 miljoen gebruikers. Het bedrijf neemt gedeeld eigenaarschap en verantwoordelijkheid gedurende de hele projectlevenscyclus van de klant, waardoor een groter succes van de digitale transformatie mogelijk wordt.