“Digital Sales Rooms” – Hoe retailers profiteren van het e-commerce concept van de toekomst

In een interview onthult Winfried Hering, COO bij ecommerce platform ontwikkelaar Shopware, wat digitale verkoopruimtes zijn en hoe bedrijven ze op een effectieve manier kunnen integreren in hun e-commerce strategie.
In het Gartner Magic Quadrant voor Digital Commerce geeft Gartner aan dat in 2026 30 procent van alle B2B-verkoopcycli worden afgehandeld via Digital Sales Rooms.
Winfried Hering: Absoluut. Het concept van digitale verkoopruimtes zal een grote impact hebben op de toekomst van e-commerce.
Wat zijn digitale verkoopruimtes precies?
Winfried Hering: Digitale verkoopruimtes worden gebruikt voor interactief productadvies. Simpel gezegd zijn het virtuele ruimtes waarin klanten rechtstreeks met de verkoper kunnen communiceren via videochat. Het idee hierachter is duidelijk: de kracht van de lokale detailhandel ligt in persoonlijk advies. Digitale verkoopruimtes brengen deze USP van een fysieke winkel over naar de online wereld.
Welke voordelen hebben online retailers met digitale verkoopruimtes?
Winfried Hering: Er zijn er veel, maar er zijn er een aantal die er voor mij uitspringen. Met gepersonaliseerd videoadvies creëren retailers een interactieve en individuele winkelervaring die hen onderscheidt van de concurrentie. Digitale verkoopruimtes maken ook gepersonaliseerde aanbiedingen en aanbevelingen op maat mogelijk, wat de conversie verhoogt. Met video gesprekken besparen de verkoop teams van retailers tijd, moeite en reiskosten. En natuurlijk zorgt individueel advies ervoor dat aankopen minder vaak worden geannuleerd of geretourneerd, waardoor de klanttevredenheid en -loyaliteit toeneemt.
Voor welk soort klanten zijn digitale verkoopruimtes het meest geschikt?
Winfried Hering: Digitale verkoopruimtes zijn geschikt voor elke bedrijfssector. B2C-handelaren profiteren net zo goed als handelaren in B2B- of D2C-omgevingen. Elk gebied kan alleen winnen door persoonlijk contact met de klant.
Hoe speelt Shopware in op de trend van digitale verkoopruimtes?
Winfried Hering: Door het integreren van zijn eigen robuuste Digital Sales Room-functie, voorziet Shopware dat de toekomst van retail ligt in het bieden van op maat gemaakte, rijke ervaringen. Door ons platform in deze richting door te ontwikkelen, zorgen we ervoor dat onze retailers een strategisch voordeel behouden op de markt. Het biedt het volledige scala aan functies dat een retailer nodig heeft voor een passende verkoopstrategie. Dit begint met de tools om interactieve live video-evenementen te creëren, gaat verder naar promoties om belangrijke aankoopprikkels te creëren en eindigt met geïntegreerde analysetools. Bovendien kunnen Digital Sales Rooms naadloos worden geïntegreerd in de Shopware shop. We zijn bijzonder trots op het feit dat we op dit moment de enige shop software leverancier zijn die een Digital Sales Rooms functie aanbieden.
Welke toonaangevende cases zijn op het moment live met de „Digital Sales Rooms“ van Shopware?
Winfried Hering: Een goed voorbeeld is de Wortmann Group, die Digital Sales Rooms gebruikt als een B2B-tool om de verkoop te ondersteunen. De focus ligt op het verhogen van de klantenservice door middel van persoonlijke adviesafspraken. De modebranche wordt gekenmerkt door de voortdurende ontwikkeling van nieuwe collecties en innovatieve producten. Digital Sales Rooms geven Wortmann een aanzienlijk kortere time-to-market in het verkoopproces en vereenvoudigen veel processen. Wortmann gebruikt Digital Sales Rooms ook om aanbiedingen te creëren, wat zich erg goed ontwikkelt door de directe integratie in de B2B shop. De focus van het bedrijf ligt op de behoeften van de klant en toegevoegde waarde, die via dit nieuwe kanaal kan worden aangeboden.
Hartelijk dank.
Meer informatie:
www.shopware.com/en/products/digital-sales-rooms/
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.