Dit zijn de genomineerden voor de Audify Awards 2025

Amsterdam, 30 september 2025 – De genomineerden voor de Audify Awards 2025 zijn bekend. Op 23 september kwamen twee vakjury’s bijeen om de ingezonden cases en aangedragen kandidaten te beoordelen. Met de Audify Awards bekroont Audify de meest onderscheidende prestaties in audioreclame en audio-innovatie. De bekendmaking van de winnaars is op vrijdagmiddag 3 oktober tijdens de Dag van de Audio.
Beste Audiocommercial 2025
De jury beoordeelde dertig inzendingen en keek daarbij naar de unieke kracht van audio: hoe wordt gebruikgemaakt van geluid, creatie en auditieve originaliteit om merk en boodschap te versterken? Uit deze cases zijn vijf adverteerders genomineerd:
- Albert Heijn – Klinkt als Weekend (TBWA, Public Audio, dentsu)
De vrolijke toon en speelse remake brengen direct het weekendgevoel tot leven. Muziek fungeert als verbindend element in een consistente en aansprekende campagne. - Stichting ALS Nederland – De genadeloze aftakeling van Juliette (Joe Public, Soundcircus, Resident)
Een moedige aanpak die rauw en indringend is. Het hoorbaar maken van de ziekteprocessen van ALS-patiënten zorgt voor urgentie en emotie die je niet loslaat. - Boldking – We Love Hair (Louk & Bram, Soundcircus, Zuiver)
Een frisse en geestige ode aan haar, origineel en volledig auditief bedacht. De beeldende grappen maken een alledaags product verrassend en onvergetelijk. - OHRA – (On)verstandig (Joe Public, Public Audio, Mindshare)
Een opvallende campagne die bewust afwijkt van de standaard. Speels en herkenbaar, met een duidelijk eigen geluid voor OHRA. - sneleentaxi – sneleentaxi (Ceci n’est pas un bureau, TAMBR, De Mediaboerderij)
Met slimme woordspelingen en vele varianten weet sneleentaxi in een overvolle markt aandacht én herkenbaarheid te creëren. Effectief en prettig om naar te luisteren.
Beste Branded Content 2025
Voor branded content keek de jury naar non-spot audioreclame met een natuurlijke fit en relevantie voor de luisteraar. Drie cases zijn genomineerd:
- Albert Heijn – branded podcast Dieren laten van zich horen (TBWANEBOKO, Airborne Network, dentsu)
Vakmanschap en zorgvuldige uitvoering staan centraal. Kinderen worden spelenderwijs meegenomen in verhalen over natuur en dieren, met een slimme koppeling naar ouders als boodschappers. - Albert Heijn – branded content radio Dit klinkt als weekend (Radio 538 Evers & Co)
Een vanzelfsprekende integratie in het juiste programma en moment. De herkenbare weekend-signalen, muziek en activatie versterken de merkpropositie op geloofwaardige wijze. - Moneybird – native podcastreclame in Zogenaamd Succesvol en Jong Beleggen (Talent Lab, Podimo)
Persoonlijke en authentieke verhalen van hosts die zelf klant zijn. Daardoor klinkt de boodschap eerlijk, natuurlijk en geloofwaardig – precies zoals goede podcastreclame hoort te zijn.
Audio-ambassadeur van het jaar 2025
De titel Audio-ambassadeur van het jaar is bestemd voor personen die audio vernieuwend inzetten en een blijvende bijdrage leveren aan de ontwikkeling van het medium. De jury, bestaande uit professionals uit de audiobranche, heeft vier genomineerden aangewezen:
- Dion Scheepmaker (ZIGT)
Een radioman in hart en nieren, sterk onderlegd en altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Zijn kennis en passie maken hem hoorbaar van grote waarde voor het vak. - Hella de Weger (ASR)
Van radio tot podcast, Hella zet audio breed en vernieuwend in. Met eigen commercials voor podcasts en een duidelijke lange-termijn visie is zij een aanjager van innovatie. - Michel Ouwens (Double O)
Een radiohart pur-sang. Of het nu gaat om commercials of podcasts, Michel doet alles met audio en belichaamt de passie en het vakmanschap van de branche. - Michel Tiggelman (Randstad)
Open, leergierig en experimenteel. Michel maakt audio structureel onderdeel van communicatie en draagt daarnaast actief bij aan de ontwikkeling van het NMO-luisteronderzoek.
Ga voor het beluisteren van de audiocreaties en uitvoeriger jurycommentaar naar de website van Audify.
Directeur Audify – Liedewij Hentenaar – over het belang van deze audioreclameprijzen: “Met de Audify Awards laten we zien hoe krachtig audio is als middel voor communicatie, creativiteit en merkbeleving. Deze prijzen bekronen niet alleen de beste campagnes, maar zetten ook de mensen en merken in de schijnwerpers die met lef en originaliteit het verschil maken. Dat is belangrijk, want audio ontwikkelt zich razendsnel – van radio tot podcast en branded formats – en biedt unieke kansen om dichtbij de luisteraar te komen. De genomineerden van dit jaar laten stuk voor stuk zien hoe relevant en inspirerend audio kan zijn.”
Over Audify
Audify is de marketingorganisatie voor meer en beter geluid in commerciële communicatie. De stichting vertegenwoordigt toonaangevende audiomakers en hun verkoophuizen en is medeopdrachtgever van het NMO Luisteronderzoek.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.