Geplaatst door Dutch IT Cybersecurity Assembly

Dutch IT Cybersecurity Assembly focust tijdens tweede bijeenkomst op MKB

De Dutch IT Cybersecurity Assembly kwam in Bodegraven voor de tweede keer bij elkaar. De twaalf aanwezige thought leaders van IT-bedrijven, overheden, onderzoeksplatformen en brancheorganisaties, gingen het gesprek aan en deelden kennis. De focus lag dit keer op de positie van het MKB.

Vaktitel Dutch IT-channel en securityleverancier Datto namen eerder dit jaar samen het initiatief om de Dutch IT Cybersecurity Assembly op te richten. Die komt meerdere keren per jaar samen om ontwikkelingen te bespreken en plannen te agenderen. Centrale doel is om de cyber-resilience, ofwel de cyber-weerbaarheid, van de BV Nederland te verbeteren.

Tijdens de tweede bijeenkomst ging het vooral over concrete manieren om de weerbaarheid in het MKB te vergroten. De voor- en nadelen van allerlei oplossingen werden besproken, zoals een keurmerk of security-paspoort, subsidie voor het doen van securityscans, verplichte securityverzekeringen of de verplichting om security op te nemen in het jaarverslag, maar ook bijvoorbeeld een Postbus-51-campagne of beloningen voor bedrijven die hun beleid goed op orde hebben.

Brancheorganisaties
Ook de belangrijke rol die brancheorganisaties kunnen vervullen als het gaat om kennisdeling en het mobiliseren van de achterban kwam uitgebreid aan bod. Daarnaast werd de conclusie getrokken dat de basisscan van het Digital Trust Center nu al kansen biedt voor MKB-bedrijven.

Witold Kepinski zei namens Dutch IT-channel ter afsluiting: “Er is veel bereidheid om het MKB in Nederland cyber-secure en cyber-resilient te maken. Maar er is ook een stok achter de deur nodig en daar moet de overheid voor zorgen. Er is behoefte aan een beter systeem. Deze twee en een half uur waren eigenlijk te kort en smaken zeker naar meer voor nieuwe bijeenkomsten, die er absoluut gaan komen.”

Ariën van Wetten gaf namens Datto aan: “Ik merk dat er veel bereidheid is, maar ook veel onbekendheid met de al bestaande mogelijkheden. Er zijn deze avond relaties gebouwd om bijvoorbeeld de scans beter te maken. Ons doel met deze Assembly is om organisaties en instanties met hetzelfde doel samen te brengen, en dat is deze avond goed gelukt. Maar er is zeker ook een vervolg nodig. Rome werd ook niet in één dag gebouwd.”

Lees het rapport:
Dutch IT Cybersecurity Assembly: MKB heeft rond security stok en wortel nodig