Eerste Crowdfunder betaalt investering succesvol terug

Crowdfunding werkt: De eerste Crowdfunding campagne waarmee drie jaar geleden via CrowdAboutNow geld werd opgehaald is succesvol afgerond.

62 investeerders leenden eind 2010 het bedrag van € 5000,- uit aan zzp’er Wilco Admiraal. Deze ‘independent barista’ was indertijd een van de eersten die middels een lening geld ophaalde bij  de ‘crowd’ . Op 2 januari 2014 betaalde hij het bedrag inclusief rente van 15% terug.

Start eigen bedrijf

Ondernemer Wilco Admiraal haalde eind 2010 binnen 13 dagen via Crowdfunding €5000,- op. Hij schafte hiermee als starter een espressomachine aan en ging de markt op met zijn mobiele espresso. Inmiddels is Independent Barista een gevestigde naam bij congressen, seminars en evenementen in binnen- en buitenland. De veelal particuliere investeerders brachten eind 2010 samen het benodigde bedrag van €5000 bij elkaar. Investeringen van €10 tot €500.

Vertrouwen sleutelwoord

De investeerders kwamen zowel uit het directe persoonlijke netwerk van de ondernemer als van daarbuiten. Vertrouwen is het sleutelwoord bij crowdfunding, meent Wilco: “Een deel van mijn investeerders bestaat uit klanten, vrienden en zakelijke relaties, maar verbazingwekkend genoeg waren er ook heel veel onbekenden. Die investeerden niet voornamelijk vanwege het rendement. Dat is namelijk relatief laag voor een investering met zoveel risico. Uit contact dat ik met investeerders heb, blijkt dat ze vooral vertrouwen hadden in mij én in de koers die ik met mijn bedrijf voor ogen heb. Dat sterkt je als ondernemer”.

Crowdfunding groeiend alternatief

De investeringen via CrowdAboutNow zijn de afgelopen drie jaar gegroeid tot een omvang van ruim  2 miljoen euro, dankzij meer dan 5000 investeerders. Het platform heeft als enige een AFM-vergunning voor zakelijke financiering. Dit onderschrijft het beeld van crowdfunding als groeiend alternatief voor financiering voor (startende) ondernemers.