Geplaatst door Medicine Men B.V.

EmmaDr. helpt huisarts bij zelfmanagement chronisch zieke patiënten

Zorginnovatiebedrijf Medicine Men introduceert EmmaDr., gericht op huisartsen en praktijken die hun chronisch zieke patiënten meer individueel willen begeleiden en hun patiënten meer regie willen geven over hun gezondheid. EmmaDr. is de eerste applicatie die huisartsen een veilig en patiëntgericht alternatief voor de gestandaardiseerde ketenzorg biedt.

Emma ondersteunde zelfzorg

Medicine Men ontwikkelde enige jaren geleden een concept voor digitale ondersteuning van chronisch zieke patiënten, de Emma zorgringen. Patiënten met o.a. diabetes II, COPD, CVRM-klachten en astma managen daarin hun gezondheid zoveel mogelijk zelfstandig (de binnenste ring), maar kunnen hulp krijgen van familie en mantelzorgers (de tweede ring). Zorgprofessionals, zoals huisartsen, praktijkondersteuners en fysiotherapeuten managen het zorgprogramma en stellen samen met hun patiënten doelen (derde ring).

Met EmmaDr. spreekt een zorgverlener allereerst met zijn patiënt een Persoonlijk Zorgprogramma af. Hierin worden haalbare gezondheidsdoelen gesteld. De patiënt gaat hiermee zelf “op pad”, maar kan ondersteuning krijgen vanuit de praktijk, de eigen fysiotherapeut en mantelzorgers. Een belangrijke afspraak is dat een patiënt regelmatig zelfmetingen doet en medische vragen beantwoordt op de Emma app. Zorgverleners kunnen desgewenst waarschuwingen instellen bij bepaalde meetwaarden of antwoorden. Stabiele Patiënten komen hierdoor minder vaak op het (digitaal) spreekuur, terwijl er juist meer tijd overblijft voor patiënten die dat wel nodig hebben. Medicine Men ontzorgt bovendien zorgverleners door patiënten die moeite hebben met meten of invullen telefonisch te ondersteunen. EmmaDr. is een van de toepassingen op het Emma transmurale netwerkzorgplatform.

Oscar van Dijk, directeur van Medicine Men: “In de huidige ketenzorgprotocollen is weinig ruimte voor aanpassing aan individuele patiënten. Met EmmaDr. geven we de patiënt regie over zijn gezondheid. Dat werkt alleen als de afspraken tussen zorgverlener en patiënt op het lijf van die patiënt geschreven zijn. Dat is wat we beogen met het Persoonlijk Zorgprogramma.”

Hulp voor huisarts en praktijkondersteuner

Een bekend probleem bij metingen en vragen op afstand is de meettrouw. Medicine Men ontwikkelde daarom speciaal voor EmmaDr. een unieke dienst: wanneer een patiënt na digitale nudges zijn metingen of vragenlijsten niet heeft voltooid, neemt de Medicine Men supportafdeling contact met de patiënt op en begeleidt deze bij het invullen. Dit ontlast zorgverleners in grote mate en helpt hen te concentreren op de medische inhoud. Het verhoogt de patiëntveiligheid, omdat een niet gedane meting geen informatie over de situatie van de patiënt geeft.

Ontwikkeld samen met huisartsen

EmmaDr. werd gedurende twee jaar ontwikkeld en getest met meerdere huisartspraktijken en in meerdere organisatorische settings. Een belangrijke rol was daarbij weggelegd voor de Flexdokterspraktijken en huisarts Vladan Ilic van Westerdokters. In zijn visie moet de huisarts meer arts en minder manager worden en dient technologie hem daarbij te ondersteunen. Een mooie illustratie hiervan wordt gegeven in deze video van het NHG telemonitoring congres: vimeo.com/486851660/b74d4… (tip: kopieer deze URL direct in uw browser als deze niet afspeelt)

HIS verbinding en connectiviteit

EmmaDr. kan als losse toepassing op een webbrowser worden gebruikt, maar ook vanuit het HIS benaderd worden. Omgekeerd kunnen waarschuwingen en meetwaarden via zorgmail naar het HIS verstuurd worden voor opname in het patiëntdossier.

Nieuwe vormen van vergoeding

Binnen de bestaande ketenzorgvergoeding zijn slechts beperkte mogelijkheden voor alternatieve werkwijzen. Een aantal zorgverzekeraars biedt sinds kort zorggroepen meer flexibiliteit in de uitvoering, mits de patiëntveiligheid niet in geding komt. Dit biedt kansen voor huisartsen en zorggroepen

Over het Emma zorg op afstand platform

Het Emma platform wordt ingezet bij ziekenhuizen, huisartsen en fysiotherapiepraktijken voor zorg op afstand van o.a. COPD longaanvalmanagement, hartfalen, vermindering van sedentair gedrag, diagnostisch bloeddrukmeten, diabetesmanagement, mentale zorg, medicatiemanagement, hartfalen, oncologische zorg, obesitas, begeleiding van kwetsbare ouderen, leefstijlverbetering en afvallen. Emma wordt veel ingezet bij patiëntenonderzoek en werkt samen met o.a. HIS, ZIS, zorgcentrales, alarmsystemen en medische apparatuur. EmmaCOPD is recent genomineerd als een van de vijf beste zorginnovaties van 2021. EmmaHBPM bloeddrukmeting, ontwikkeld i.s.m. het UMCU, is de enige vergoede thuisbloeddrukmeetmethode binnen Nederland.

Meer informatie op medicinemen.eu/zorgprofes…