Energiemaatschappijen kiezen massaal voor affiliate marketing

Steeds meer energiemaatschappijen kiezen voor affiliate marketing. Van de 30 onderzochte maatschappijen passen inmiddels 18 deze vorm van online marketing succesvol toe voor het realiseren van salesdoelstellingen. Voor de grote maatschappijen geldt dat ze zonder uitzondering zijn aangesloten bij een affiliatenetwerk. De laatste tijd is een duidelijke groei waarneembaar, het voornaamste voorbeeld hiervan is Eneco, dat nu ook een affiliateprogramma is gestart. Daarmee heeft affiliatenetwerk Daisycon als enige partij in Nederland de ‘grote drie’ (Eneco, Essent en Nuon) in haar portfolio. “Geen enkele andere online energievergelijker of affiliatenetwerk biedt dit aan”, aldus Rick de Vlieger van Daisycon. Als Director of New Business Development is hij verantwoordelijk voor de ontwikkeling van front-end oplossingen en innovaties voor publishers en adverteerders.
Over het opwaartse potentieel van performance based marketing vult hij aan: “Inmiddels realiseert ons netwerk ruim 50.000 contracten per jaar. Daarmee naderen wij qua volume het bereik van de traditionele vergelijkers. De groei is er ook nog lang niet uit. Wij halen ons volume uit heel veel verschillende kanalen. Onze energievergelijker presteert met name erg goed. Daarnaast weten we met acties, bijvoorbeeld via social media en e-mailmarketing een hele andere doelgroep te bereiken dan de traditionele energievergelijkers.”
Het netwerk signaleert bij energiemaatschappijen dezelfde trend als bij verzekeringmaatschappijen sinds een aantal jaar het geval is: De focus ligt steeds meer op retentie. Daarbij zijn de maatschappijen het zat om in de greep te zitten van grote, traditionele vergelijkingssites die hun klanten ieder jaar aansporen opnieuw over te stappen. Bij affiliate marketing wordt de klant afgeleverd bij de energiemaatschappij. Ze worden niet opnieuw benaderd over te stappen, waardoor de klantwaarde voor de energiemaatschappij omhoog gaat. Dit zie je ook terug in de vergoedingen die energiemaatschappijen bereid zijn om te betalen. De gemiddelde vergoeding in de markt ligt op 45 euro. Dat is exclusief de marge van het affiliatenetwerk.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.