Geplaatst door Ericsson

Ericsson Nederland viert 100ste verjaardag

Rijen – 2020 markeert een bijzonder jaar voor Ericsson (NASDAQ: ERIC); de Nederlandse vestiging aan de Ericssonstraat in Rijen viert dit jaar namelijk zijn honderdste verjaardag.

De verkoop van Ericsson in Nederland begon in 1892 via de Nederlandsche Bell Telephoon Maatschappij, die het telefoonnetwerk in grote Nederlandse steden bediende. In 1920 werd Ericsson meerderheidsaandeelhouder van een klein productiebedrijf uit 1907 en veranderde de naam naar N.V. Nederlandsche Ericsson Telefoonfabrieken.

Mijlpalen 100 jaar Ericsson in Nederland

Ericsson en Nederland hebben gezamenlijk al vele mijlpalen bereikt. Honderd jaar geleden leverde Ericsson al de apparatuur voor een van de eerste telefoonnetwerken van de toenmalige PTT (Staatsbedrijf der Posterijen, Telegrafie en Telefonie). Ericsson heeft ook de implementatie gedaan van het eerste mobiele netwerk (NMT-Nordic Mobile Telephony) in Nederland. De ‘Bluetooth-technologie’ waarmee wereldwijd miljarden apparaten met elkaar verbonden worden, is in het Ericsson R&D-centrum in Emmen, Drenthe uitgevonden. Ericsson was de eerste partij die in Nederland 3G-netwerken en 4G-spraakoproepen initieerde.

Ericsson heeft sinds 2019 een van de eerste 5G-netwerken in Nederland up and running op de Ericsson Campus in Rijen. Het bedrijf ontwikkelt daar al enige tijd diverse use-cases en test in samenwerking met verschillende Nederlandse universiteiten en hogescholen een groot aantal 5G-toepassingen.

“Al vanaf het begin zijn we toegewijd aan innovatie en we zijn klaar om 5G aan te zetten in Nederland” vertelt Everth Flores, CEO van Ericsson Nederland. “We zijn er heel trots op al een eeuw actief te zijn in Nederland met op dit moment zo’n 900 medewerkers. De ontwikkelingen in honderd jaar zijn zo hard gegaan, het maakt ons trots als we terugkijken en zien wat we bereikt en waar we aan bijgedragen hebben in de afgelopen jaren. De geschiedenis van Ericsson en Nederland is lang en we zijn klaar om de komende decennia met nieuwe, innovatieve technologie, opnieuw samen geschiedenis te schrijven.”

Nederland klaar voor de toekomst

Ericsson blijft zich, net als de afgelopen honderd jaar, richten op innovatie. In Nederland en in de rest van de wereld. Hierdoor bevindt het bedrijf zich in de voorhoede van 5G. Met 81 commerciële 5G contracten met unieke operators, waaronder 25 live commerciële netwerken, leverde Ericsson als eerste commerciële netwerk op alle 4 continenten, inclusief Europa, op alle frequentiebanden.

De hardware van het Ericsson-radiosysteem is sinds 2015 klaar om te worden geüpgrade naar 5G met een software-installatie op afstand. Ondertussen levert Ericsson meer dan 4 miljoen 5G-ready radio’s aan klanten wereldwijd en elke dag zendt het bedrijf voldoende 5G-ready radio’s uit om een groot deel van de Randstad te dekken.

Ericsson heeft het juiste 5G-portfolio om klanten in staat te stellen 5G-netwerken in alle belangrijke spectrumbanden te implementeren voor wereldwijde uitrol en hun waardevolle spectrum activa op de snelste en meest efficiënte manier te gebruiken. Dit is bewezen in live netwerken met de beste resultaten, zodat onze klanten alle kansen hebben om voorop te lopen met 5G. Ericsson heeft ervaring en capaciteiten opgebouwd om nieuwe en bestaande klanten te ondersteunen bij het transformeren van hun netwerken. Daarnaast Ericsson de middelen en de supply chain-capaciteit om te voldoen aan de snelle eisen van de markt, aangezien 5G wereldwijd is geïntroduceerd.

Ericsson streeft ernaar Nederlandse dienstverleners, industrieën en overheden in staat te stellen te profiteren van snelle, hoogwaardige en betrouwbare connectiviteit. Hiermee leggen ze de basis voor de voortdurende digitale transformatie van de markt.

Met meer dan 49.000 verleende patenten heeft Ericsson een grote rol in de intellectuele-eigendomsportfolio in de branche in Europa en is een van de leiders van de ontwikkeling van 5G. Hiermee draagt Ericsson aanzienlijk bij aan de technologische innovatie van Europa.

Nederland en Zweden hebben al eeuwenlang een sterke band. “Beide landen zijn toonaangevende, innovatieve en sterk gedigitaliseerde economieën en “early adopters” als het gaat om het gebruik van innovatieve technologie”, zegt Annika Markovic, de Ambassadeur van Zweden in Nederland. “De langdurige relatie die Ericsson in de loop van de decennia in Nederland heeft opgebouwd, is van grote waarde in dit partnerschap en we voorzien een sterke, voortdurende samenwerking op het gebied van innovatie tussen Zweden en Nederland in de toekomst”.

———————————————————————————————————–

Over Ericsson

Ericsson stelt communication service providers in staat de volledige potentie van connectiviteit te benutten. Het portfolio van het bedrijf bestaat uit netwerken, digital en managed services en emerging business, en is ontwikkeld om klanten te helpen bij hun digitalisering, vergroten efficiëntie en ontdekken van nieuwe inkomstenstromen. De investering die Ericsson doet in innovatie heeft ervoor gezorgd dat miljarden mensen wereldwijd profiteren van de voordelen van telefonie en mobiel breedband. Ericsson is genoteerd aan de Nasdaq Stockholm en de Nasdaq New York. Kijk voor meer informatie op www.ericsson.com