Geplaatst door Eurodata

Eurodata introduceert vijfstappenplan voor digitaal geoptimaliseerd bedrijfsmodel

Amsterdam, 5 november 2015 – Smart Services en intelligente netwerken veranderen de economie volledig. Ze maken onder andere het Internet of Things mogelijk waardoor de fysieke en virtuele wereld steeds meer met elkaar verbonden raken. Bedrijven kunnen hierop inspelen door nieuwe, intelligente producten en digitaal geoptimaliseerde bedrijfsmodellen te ontwikkelen. Eurodata, leverancier van cloud-gebaseerde software-oplossingen voor het MKB, ontwikkelde een stappenplan waarmee bedrijven door een Smart Services-platform in vijf stappen kunnen toegroeien naar een nieuw digitaal geoptimaliseerd bedrijfsmodel.

Een Smart Services-platform stelt bedrijven in staat alle data uit één bedrijfsproces te integreren, analyseren, verwerken en beschikbaar te maken. Om een Smart Services-platform te implementeren zijn vijf stappen noodzakelijk:

Stap 1) Analyseer het huidige business model
De eerste stap is het analyseren van het bestaande bedrijfsmodel. Zoek uit of het verbeterd kan worden door het toevoegen van nieuwe databronnen of applicaties.

Stap 2) Bepaal het perspectief
De tweede stap is het analyseren van de potentie van het nieuwe verbeterde bedrijfsmodel. Alleen als er genoeg potentieel is voor het nieuwe bedrijfsmodel is het de moeite waard over te gaan tot implementatie. Overweeg tevens of een partnerschap met een andere partij een interessante optie is.

Stap 3) De integratie
De derde stap is het integreren van alle verschillende databronnen, applicaties, processen en diensten zodat er een homogene database ontstaat.

Stap 4) De verbinding tussen de fysieke en digitale wereld
De vierde stap is de integratie van alle relevante data met een vooraf gedefinieerd workflowproces. Hierdoor komen de fysieke en digitale werelden echt bij elkaar.

Stap 5) Afleveren
De implementatie van het Smart-Services platform is afgerond en het nieuwe digitaal geoptimaliseerde bedrijfsmodel is operationeel.

Jeroen van der Lugt, EMEA sales manager eurodata: “Veel bedrijven hebben nu een bedrijfsmodel dat gebaseerd is op de traditionele economie. Om de overstap te maken naar de nieuwe economie zullen ze twee essentiële stappen moeten maken: producten moeten ‘smart’ gemaakt worden ofwel software gestuurd worden en in staat zijn om te communiceren. Ten tweede moet zo’n beetje alles binnen een bedrijf met elkaar verbonden worden, dus alle bedrijfsapplicaties, alle producten, alle processen en communicatie met klanten. Deze twee essentiële stappen zijn nodig om een stevige digitale basis te leggen onder een bestaand bedrijfsmodel of om nieuwe bedrijfsmodellen te ontwikkelen. Ons Smart Services-platform zorgt ervoor dat bedrijven deze stappen eenvoudig kunnen maken.”

Eurodata op ICT&Logistiek
Eurodata is te bezoeken op de ICT&Logistiek-beurs van 10 tot en met 13 november in de Jaarbeurs in Utrecht. Eurodata is te vinden op stand 08.B031. U kunt zich hier registreren, toegang is gratis.

Whitepaper downloaden
Eurodata stelde een whitepaper samen over dit onderwerp met als titel “How Smart Services and Intelligent Networking enable new Business Models’. Deze kunt u hier downloaden.