EXKI en Peugeot testen innovatieve in-store analytics-oplossing van Piximate

Terhulpen, 2 oktober 2019 – Piximate zet verder in op zijn expertise in computervisie. Met dit onderdeel van artificiële intelligentie gelinkt aan beeldanalyse wil het zijn groei versterken. De jonge start-up baseerde zich op die technologie voor de ontwikkeling van een oplossing voor dataverzameling. Net als in de virtuele wereld worden ook in de reële wereld via camera’s een massa gegevens verzameld over profielen en gedragingen. Op basis hiervan kan men geïnformeerde beslissingen nemen voor een betere klantervaring en performantie van verkooppunten. De oplossing wordt al gebruikt door een instantie om de gebruikerstevredenheid en onthaalkwaliteit te evalueren. En nu lopen er onder meer ook testen bij EXKI en Peugeot. Vooral de retailsector is enthousiast over de mogelijkheden van Piximate. De start-up onderhandelt al met een van de belangrijkste spelers in die sector.
Consumenten in de winkels houden
Het is een uitdaging om de toestroom naar de winkels te behouden. Sommige sectoren kunnen ook niet voor ‘omnichannel’ kiezen als ze een stabiele omzet willen bewaren. “Het verkrijgen van consumentengegevens is een van de belangrijkste troeven van de retailsector. Voor fysieke winkels kon dat tot nu toe enkel via de klantenkaarten”, zegt Laure Uytdenhoef, CEO van Piximate.
Piximate biedt nu nieuwe mogelijkheden met ‘computervisie’. Zo ken je het demografisch profiel van elke klant, ga je hun winkelgedrag in detail na en bestudeer je nauwkeurig de performantie van het verkooppunt. Al die gegevens worden anoniem verwerkt om de AVG-regels (GDPR) te respecteren.
Innovatieve oplossing getest door verschillende merken
De analysegegevens die Piximate aanbiedt zijn van grote waarde voor fastfoodmerken zoals EXKI. “Dankzij Piximate kennen wij nu in realtime de wachttijden aan de kassa’s. Wij kunnen daardoor onmiddellijk ingrijpen om ze te verkorten. De klantenervaring verbetert en dat heeft duidelijk impact op de terugkeer naar onze sites”, zegt EXKI.
Voor Peugeot is vooral de analyse van emoties interessant om de klanttevredenheid te bepalen. De oplossing wordt uitgetest bij een concessiehouder van de groep en toont ook haar nut bij de verkoop. Ze maakt het mogelijk om terugkerende bezoekers op te sporen en de verkopers extra aan te sturen als een geïnteresseerde mogelijk tot een aankoop zou overgaan. Voorspellend zakendoen is geen fantasie meer, maar realiteit.
De start-up is momenteel in gesprek met een belangrijke speler binnen de retail en bereidt ook nieuwe fondsenwerving voor. Piximate heeft een startkapitaal van 500.000 EURO en voorziet om volgend jaar een kapitaalsverhoging door te voeren.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.