Industry Wire

Geplaatst door Experian

Experian: opkomst Internet of Things vraagt om nieuwe alertheid

Rotterdam, 21 september 2016 – De toename van het aantal producten dat verbonden is met internet, waaronder auto’s, kleding en zelfs medische apparatuur zoals hartmonitoren, vraagt om een nieuwe vorm van alertheid en risicobewustzijn bij consumenten. Veel van deze producten zijn nog onvoldoende beveiligd, zo waarschuwt Experian, een van ’s werelds marktleiders op het gebied van online fraudebestrijding. Dit zorgt voor kwetsbare punten in online netwerken en systemen.

Voor organisaties bestaat het risico dat dergelijke apparaten leiden tot datalekken. Dit zorgt niet alleen voor verstoorde klantrelaties of reputatieschade. Met de wet Meldplicht Datalekken die per 1 januari van kracht is in Nederland en Europese wetgeving die in de maak is, zijn organisaties verplicht een datalek te melden. Zo niet, dan kan dit leiden tot hoge boetes.

Experian, toonaangevend leverancier van informatiediensten, geeft advies aan organisaties en consumenten over de veiligheid en het beheersen van de risico’s bij het gebruik van apparaten met een internetverbinding, ook wel bekend als ‘the Internet of Things’.

‘Semi-intelligente apparaten’, zoals smartphones en tablets, verzamelen constant grote hoeveelheden persoonlijke gegevens. Deze gegevens worden gedeeld met andere toestellen en online databases van verschillende organisaties. Experian benadrukt dat elk apparaat met een internetverbinding een potentiële bedreiging vormt voor het lekken van deze gegevens.

Nieuwe routes voor fraude
“Zolang het Internet of Things blijft groeien, neemt het belang van online verzamelde gegevens toe. Dit trekt steeds meer aandacht van cybercriminelen,” zegt Beatrice Larregle, Market President bij Experian Nederland. “Door het toenemend aantal producten en diensten met een internetverbinding, worden er steeds meer routes opengesteld waarop fraude kan worden gepleegd. Tekens van zwakte in online netwerken en systemen kunnen eenvoudig door cybercriminelen worden gevonden en geëxploiteerd. Het is daarom belangrijk dat consumenten en bedrijven zich bewuster worden van de gevaren en gevolgen ervan, en weten hoe zij zichzelf hiertegen kunnen beschermen.”

Experian geeft tips aan consumenten en bedrijven om zichzelf te beschermen, zonder de vele mogelijkheden van het Internet of Things te verliezen.

Tips voor consumenten
• Zorg ervoor dat je alleen producten en diensten koopt die verbinding maken met gerenommeerde bedrijven.

  • Controleer of deze aanbieders een duidelijk beleid hebben met betrekking tot privacy en het gebruik van de verkregen data.
  • Wees bewust van de manier waarop providers gebruik mogen maken van uw gegevens en controleer of het mogelijk is dat deze gegevens bij derden terechtkomen.
  • Bekijk regelmatig welke systemen zijn aangesloten op je smart device.
  • Download alleen apps van bekende platformen, zoals Google Play of iTunes Appstore. Controleer of deze apps gemaakt zijn door vertrouwde organisaties of personen, bijvoorbeeld door het lezen van de klantrecensies.

    Tips voor het bedrijfsleven
    • Hou in de gaten wie toegang heeft tot de organisatiesystemen en waarom. Het is ook belangrijk het normale inloggedrag van gebruikers te weten. Wanneer afwijkend gedrag wordt geconstateerd, kan de organisatie direct preventieve maatregelen nemen.

  • Zorg voor een duidelijk overzicht van verantwoordelijkheden op het gebied van toegangscontrole. Hier kan een verdeling worden gemaakt in bijvoorbeeld kanalen of business units.
  • Wees transparant richting zowel zakelijke als particuliere klanten. Veel bedrijven hebben strenge authenticatie eisen voor hun klanten, maar het meest voorkomende datalek is misbruik van de gegevens van een werknemer als gevolg van een hack. Deze gegevens kunnen vervolgens door cybercriminelen worden gebruikt om in te loggen in het systeem.
  • Pas een streng privacy beleid toe en zorg ervoor dat de gegevens die worden verzameld ook daadwerkelijk nodig zijn voor de diensten die worden aangeboden. Maak daarnaast het verzamelen van gegevens transparant en begrijpelijk voor klanten.
  • Behandel alle gegevens die worden verzameld als zeer gevoelige informatie. Zelfs gegevens die in een eerste oogopslag oninteressant lijken, kunnen door fraudeurs worden gebruikt om geloofwaardige identiteiten te creëren. Deze identiteiten kunnen worden gebruikt voor ‘phishing’-aanvallen en ‘social engineering’.

    Over Experian
    Wij zijn toonaangevend leverancier van data en analytische instrumenten. Wij helpen ondernemingen over de hele wereld om kredietrisico’s te beheersen, fraude te voorkomen, marketinginstrumenten gericht in te zetten en de besluitvorming te automatiseren. Daarnaast geven wij consumenten inzicht in hun kredietwaardigheid en credit score en helpt hen zich te beschermen tegen identiteitsfraude. Wij zijn in 2015 door Forbes magazine uitgeroepen tot een van de ‘World’s Most Innovative Companies’.
    Wij hebben ongeveer 17.000 mensen in dienst, verspreid over vestigingen in 37 landen. Het hoofdkantoor is gevestigd in Dublin. De operationele hoofdkantoren staan in Nottingham, Verenigd Koninkrijk, Californië, Verenigde Staten en São Paulo, Brazilië.
    Experian plc is genoteerd aan de London Stock Exchange (EXPN) en is opgenomen in de FTSE 100-index. De jaaromzet voor het boekjaar dat op 31 maart 2016 eindigde, bedroeg 4,6 miljard dollar. Voor meer informatie bezoekt u http://www.experianplc.com.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht