Fairtrade Nederland lanceert fictief kinderuitzendbureau Kidworks

UTRECHT – Met Kidworks, een fictief uitzendbureau voor kinderen vanaf 7 jaar, speelt Fairtrade Nederland op het moment in op de krapte op de arbeidsmarkt. De organisatie wil dit – zogenaamd – oplossen met kinderen en vraagt daarmee aandacht voor kinderarbeid in de katoenteelt. Veel katoenboeren leven in armoede waardoor zij soms niet anders kunnen dan hun kinderen inzetten om rond te komen. Met de campagne, ontwikkeld door Kumpany en HAGENS PR, zet Fairtrade zich in voor de verbetering van omstandigheden van katoenboeren en hun families om kinderarbeid in de katoenteelt tegen te gaan.
Met de Kidworks-campagne wil Fairtrade het wereldwijde probleem dichter bij huis brengen. Met de door Kumpany ontwikkelde uitingen op onder andere de radio, billboards langs de snelweg en digitale media laat Fairtrade Nederlanders nadenken over de impact van kinderarbeid. Waarom kan dit in Nederland echt niet, maar accepteren we het wel aan de andere kant van de wereld? Met teksten als “Kinderhanden maken licht werk”, “Work hard, play later” en “Nieuwe werknemers vinden? Kinderspel!” creëert de organisatie op een toegankelijke manier bewustwording voor de situatie waarmee kinderen van katoenboeren structureel te maken hebben.
Kinderarbeid in Nederland
In Nederland gelden strenge wetten en regels, waardoor we kinderarbeid niet direct om ons heen zien en dit voor velen een ver-van-mijn-bed-show lijkt. Daarom onderzocht Fairtrade in samenwerking met Panelwizard en HAGENS PR hoe Nederlanders over kinderarbeid in eigen land denken. Daaruit bleek onder andere dat het overgrote deel het géén goed idee vindt om de minimumleeftijd waarop jongeren mogen werken in Nederland te verlagen om de arbeidskrapte op te lossen. Ook zou tweederde zich zelfs schamen als kinderarbeid in Nederland zou plaatsvinden. Deze cijfers ondersteunen de Kidworks-campagne. kidworks.nl
Campagne credits
Opdrachtgever: Fairtrade Nederland
Jenna Heysters, Kiki Maat, Rebecca Ridley
Bureau: Kumpany
Auke van Rossum (Creative director), Floris Kruijer (Sr. Creative), Wouter van Rijn (Strategy Director), Pim Jansen, Esmé Nikolic (Sr. Account), Paul Bergman, Remco Modderkolk (Vormgeving)
PR: HAGENS
Sid de Koning, Karen van der Kruit, Lotte Bergmans, Aranza Zevenbergen
Media: Zuiver Media
Audio: Soundsright
Over Fairtrade
Fairtrade heeft als missie om de wereld eerlijk te maken, met gelijke kansen voor iedereen. Via betere handelsvoorwaarden zet zij zich in om de leef- en werksituatie van miljoenen boeren en werknemers op plantages wereldwijd te verbeteren en het milieu te beschermen. Lokale Fairtrade teams ondersteunen boeren en werknemers op onderwerpen zoals management, duurzaamheid en veilige arbeidsomstandigheden. Ook rollen ze impactprogramma’s uit op het gebied van klimaatverandering, gendergelijkheid, jongeren en kinderarbeid. Fairtrade is het enige keurmerk dat werkt met een minimumprijs bij lage wereldmarktprijzen. Daarbovenop ontvangen boeren en werknemers een vaste- niet onderhandelbare premie die ze naar eigen inzicht besteden, zoals aan productieverbetering, medische zorg of onderwijs. De strenge standaarden van Fairtrade worden onafhankelijk gecontroleerd. Het Fairtrade keurmerk is in Nederland te vinden op meer dan 12.000 producten zoals koffie, thee, chocolade, bananen, katoen en bloemen die geleverd worden door ruim 160 bedrijven.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.