Geplaatst door Actiepagina

Feestdagen 2016: omzetstijging Nederlandse m-commerce met 66%

Amsterdam, 23 november 2016 – M-commerce neemt deze feestdagen een enorme vlucht in Nederland: van de online aankopen die Nederlanders doen in de laatste zes weken van het jaar, wordt 39,4% gedaan via een smartphone (21,4%) of tablet (18%). Dit betekent dat er naar verwachting 680 miljoen euro wordt uitgegeven via mobiele apparaten, een stijging van 65,9% ten opzichte van vorig jaar (410 miljoen euro).

Betere mobiele winkelervaring leidt tot meer mobiele bestedingen

De groei is voor een groot deel te danken aan een verbeterde mobiele winkelervaring van retailers waardoor consumenten een positieve en vooral veilige klantervaring hebben met bijvoorbeeld mobiel winkelen en betalen met smartphone of tablet. Dit blijkt uit onderzoek* van Centre for Retail Research Limited in opdracht van ActiePagina.nl, onderdeel van RetailMeNot. Inc., ’s werelds grootste online marktplaats voor slimmer winkelen.

Nederlandse retail-inkomsten met feestdagen: 13 miljard euro

Het totale bedrag dat Nederlanders naar verwachting in de laatste zes weken van het jaar samen besteden, bedraagt 13 miljard euro (+1,5%), waarvan 1,7 miljard euro online wordt uitgegeven. Dit is 14,5% meer dan vorig jaar (2015: 1,5 miljard euro).

Mobiele aankopen feestdagen Nederland boven Europees gemiddelde

Ook op Europees niveau nemen de mobiele bestedingen toe richting het eind van het jaar. In 2015 werd 25,6% (15,6 miljard euro) van alle online aankopen voor de feestdagen via een mobiel apparaat gedaan. In totaal was 10,4% (6,6 miljard euro) afkomstig van een tablet en 15,2% (9,1 miljard euro) van een smartphone. In 2016 ligt het percentage mobiele bestedingen ten opzichte van online bestedingen nog hoger: maar liefst 37,5% (24,6 miljard euro), waarvan 16,2% van de aankopen via een tablet is gedaan en 21,3% via een smartphone. Nederland loopt hierin iets voor op het Europees gemiddelde.

Spanje groeit hardst, maar loopt achter op Europa

Wanneer er wordt gekeken binnen Europa is te zien dat m-commerce in Spanje het sterkst groeit. Ten opzichte van 2015 wordt er dit jaar met de feestdagen een stijging van maar liefst 116,3% verwacht. Spanje staat echter nog aan het begin van een volwassen e-commerce en m-commerce markt. Het land loopt wel achter op andere Europese landen: slechts een kwart (26,8%) van alle online aankopen wordt gedaan via een mobiel apparaat.

Detailhandel met omni- en multichannel strategie profiteert van feestdagen

De weken in aanloop naar de feestdagen zijn voor veel winkeliers de belangrijkste periode van het jaar, zowel voor off- als online retailers. In deze periode kennen retailers een aantal piekmomenten: Black Friday (25 november), Cyber Monday (28 november) en vlak voor de kerstdagen op 23 en 24 december.

Retailers die slim inzetten op omni- en multichannel strategieën kunnen naar verwachting hun omzet tijdens deze dagen zien groeien. “Wie inzet op een goede mobiele website die zoeken, vergelijken, betalen en digitale aanbiedingen zoals kortingscodes en coupons mogelijk maakt, heeft een grote voorsprong op de concurrentie tijdens de feestdagen. Retailers kunnen niet alleen meer vertrouwen op de groei van online inkomsten, maar dienen ook te erkennen dat een mobiele ervaring op de winkelvloer steeds belangrijker wordt. Dit blijkt ook uit het feit dat mobiel winkelen, met smartphone of tablet, in Nederland een vlucht neemt”, aldus Mike Lester, General Manager van ActiePagina.nl.

* Shopping for Christmas 2016: Retail Prospects, Centre for Retail Research Limited. Onderzoek in België, Canada, Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Spanje, UK en VS. Het onderzoek omvat omvangrijke analyses en evaluaties van statistieken en handelsprognoses, telefonische interviews met vijftig grote detailhandelaren per markt en een representatieve steekproef onder consumenten (opgezet volgens OEZD-methodologie). Als onderdeel van dit rapport omvat ‘retail’ de verkoop van commerciële goederen aan consumenten via winkels en het internet met uitzondering van voedsel, auto’s, benzine en andere brandstoffen, tickets, reizen, verzekeringen en bank- en kredietproducten. ’Kerstverkopen’ verwijst in deze studie naar de totale detailhandel in de laatste zes weken van het jaar.

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Voor meer achtergrondinformatie over het rapport, bezoek: http://www.actiepagina.nl/onderzoeken/internationaal-onderzoek-feestdagenomzet-2016

Over ActiePagina.nl

ActiePagina.nl werd opgericht in 2005 en is inmiddels met maandelijks 500.000 bezoekers een van de grootste kortingswebsites van Nederland. ActiePagina.nl biedt dagelijks aanbiedingen, kortingscodes en -acties en productaanbiedingen van meer dan 1.000 webwinkels. In 2015 heeft ActiePagina.nl meer dan 17 miljoen euro aan omzet gegenereerd voor haar retailpartners. In maart 2013 werd ActiePagina.nl overgenomen door RetailMeNot, Inc. ’s werelds grootste marktplaats voor digitale aanbiedingen. RetailMeNot, Inc. werd in 2009 in Austin, Texas (VS), opgericht en heeft naast ActiePagina.nl kortingswebsites in Duitsland (RetailMeNot.de), de VS (RetailMeNot.com) en Canada (RetailMeNot.ca), het VK (VoucherCodes.co.uk), Frankrijk (Ma Reduc en Poulpeo), Spanje (RetailMeNot.es), Italië (RetailMeNot.it) en Polen (RetailMeNot.pl). RetailMeNot, Inc. is een beursgenoteerd bedrijf dat aan de NASDAQ genoteerd is onder het symbool ’SALE’.