Industry Wire

Geplaatst door Federal Express Corporation

Feestdagen brengen optimisme bij Nederlandse internationaal actieve mkb’s

Meer dan 8 op de 10 Nederlandse mkb’s verwachten dat de omzet rond de feestdagen
hoger zal liggen dan vorig jaar

Meer dan een derde (33,4%) van die verkopen zal afkomstig zijn van klanten buiten Europa

85% ziet e-commerce evenementen zoals Black Friday als cruciaal om verkoopdoelen te halen

HOOFDDORP, 24 november 2025 – Federal Express Corporation, ’s werelds grootste expresvervoerbedrijf, heeft vandaag nieuwe inzichten vrijgegeven uit een enquête onder kleine en middelgrote ondernemingen (mkb’s) in Europa die internationaal actief zijn. De resultaten voorspellen sterke verkoopcijfers voor Nederlandse mkb’s in de aanloop naar Kerstmis, waarbij meer dan 8 op de 10 (85%) verwachten dat hun omzet rond de feestdagen beter zal zijn dan in 2024.

De enquête, uitgevoerd in september 2025, ondervroeg meer dan 1.200 internationaal actieve mkb’s in negen Europese markten. Het onderzoek richtte zich op het ondernemerssentiment voor het feestdagenseizoen van 2025 en de verwachtingen rond internationale e-commerce-evenementen zoals Black Friday (28 november) en Cyber Monday (1 december).

Uit de resultaten blijkt dat Nederlandse mkb’s optimistisch zijn: bijna een kwart (23%) verwacht een aanzienlijk betere verkoop dan vorig jaar, en nog eens 62% verwacht een lichte verbetering. Bedrijven in Turkije (95%), Polen (88%) en Nederland (85%) tonen het meeste vertrouwen, terwijl Italië (66%), Spanje (78%) en het Verenigd Koninkrijk (79%) minder optimistisch zijn.

Vraag uit het buitenland naar Nederlandse producten
Gemiddeld komt 33,4% van de feestdagenomzet van de ondervraagde Nederlandse mkb’s van buiten Europa. Buiten Europa doen Nederlandse mkb’s het vaakst zaken met de Verenigde Staten (46%), gevolgd door het Midden-Oosten (39%) en Azië-Pacific, Afrika en Latijns-Amerika & de Caraïben (elk 32%).

E-commerce evenementen leveren meetbare impact
Uit het onderzoek blijkt dat de meerderheid van de Nederlandse mkb’s (85%) e-commerce evenementen zoals Black Friday, Cyber Monday en Singles’ Day belangrijk vindt voor hun verkoop. Meer dan een derde (35%) noemt deze momenten zeer belangrijk, en nog eens 50% enigszins belangrijk.

“Onze nieuwste cijfers tonen een duidelijk optimisme bij Nederlandse mkb’s voor dit piekseizoen,” zegt Marius Penninks, Vice President Network bij FedEx Europe. “De meeste verwachten hogere verkoopcijfers dan vorig jaar, waarbij e-commerce-evenementen een belangrijke katalysator zijn. Dit doorbreekt de aanname dat Black Friday enkel consumentgericht is – er liggen ook veel groeikansen voor B2B-bedrijven in Europa.”

FedEx speelt in op de veranderende behoeften van klanten met een portfolio van slimme digitale oplossingen die ontworpen zijn om de zichtbaarheid van de supply chain te verbeteren, verzendingen te stroomlijnen en internationale levertijden te verkorten.

Met tools zoals Electronic Trade Documents kunnen klanten douaneaangiften vereenvoudigen door documenten digitaal te uploaden, zodat tijdige levering verzekerd is. Om Nederlandse mkb’s te helpen bij hun internationale groei, biedt de FedEx SMB Hub praktische tools, handelsinformatie en inzichten in lokale markten. Zo krijgen bedrijven de kennis en tools om met vertrouwen internationaal uit te breiden en te concurreren.

– EINDE –

Over de enquête
Deze online enquête werd in september 2025 uitgevoerd door Mortar Research in negen Europese markten, waaronder het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje, Turkije, Nederland, Polen, Italië, België en Duitsland. De enquête verzamelde inzichten van 1.206 Europese mkb’s die actief zijn in internationale handel. Klik hier om het volledige rapport te bekijken.

Over FedEx Corp.
Federal Express Corporation is ’s werelds grootste expresvervoersbedrijf en levert snelle en betrouwbare bezorging in meer dan 220 landen en gebieden. Federal Express Corporation maakt gebruik van een wereldwijd lucht- en grondnetwerk om tijdgevoelige zendingen vóór een specifieke datum en tijd te bezorgen.

De verstrekte informatie vormt geen juridisch, fiscaal, financieel, boekhoudkundig of handelsadvies, maar is bedoeld om algemene informatie te bieden over bedrijfsvoering en handel. De inhoud, informatie en diensten zijn geen vervanging voor het inwinnen van advies bij een bevoegde professional, zoals een erkende advocaat, advocatenkantoor, accountant of financieel adviseur.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht