Fans kunnen met hun muis of door eenvoudigweg met hun vinger over een touchscreen te gaan een circuit ontwerpen in elke gewenste vorm en lengte. Elk circuit maakt gebruik van weer- en klimaatgegevens op een locatie naar keuze. Door actuele omstandigheden van de geselecteerde locatie te gebruiken, kunnen gebruikers in uiteenlopende omgevingen en omstandigheden racescenario’s simuleren: van de extreme hitte in Abu Dhabi tot uitdagingen op grote hoogte bij Mexico-Stad. Deze dynamische weersfactoren voegen een authentieke, strategische dimensie toe aan elk gepersonaliseerd circuit.
Zodra het ontwerp gereed is, wordt elke bocht en elk recht stuk geanalyseerd. Amazon Nova Pro verwerkt deze gegevens tot relevante statistieken, zoals topsnelheden en verwachte rondetijden, en genereert twee mogelijke racestrategieën, inclusief optimale pitmomenten, specifieke bandenkeuzes en tactische aanpassingen voor verschillende weersomstandigheden. Zo krijgen fans inzicht in de complexe strategische keuzes waarmee teams tijdens een Grand Prix-weekend worden geconfronteerd.
Ook kunnen zij een gepersonaliseerde, AI-gegenereerde retro-raceposter van hun circuit delen op social media, gemaakt met Amazon Nova Canvas. Real-Time Race Track toont de mogelijkheden van Amazon Nova foundation-modellen. Amazon Nova Pro – een krachtig multimodaal model – genereert racestrategieën; Amazon Nova Sonic – een geavanceerd spraakmodel – stelt fans in staat om via stemcommando’s strategieën en ontwerpen te bespreken alsof ze overleggen met een professionele strateeg. Amazon Nova Canvas maakt afbeeldingen van professionele kwaliteit die fans kunnen delen ter ere van het 75-jarig jubileum van de F1.
Deze nieuwe interactieve ervaring bouwt voort op de strategische samenwerking tussen Formule 1 en AWS, die in 2018 van start ging toen AWS de officiële cloud- en machine learning-partner van F1 werd. In de afgelopen zeven jaar heeft dit partnership geresulteerd in talrijke innovaties, die zowel de competitie op de baan als de fanbeleving versterken. Met ruim één miljoen datapunten die per seconde door raceauto’s worden gegenereerd, is een schat aan informatie beschikbaar die kan worden omgezet in waardevolle inzichten. Met de Real-Time Race Track-ervaring komen deze inzichten en de geavanceerde AI van AWS rechtstreeks in handen van de fans.
Jonny Haworth, Director Commercial Partnerships van Formule 1:
“Onze samenwerking met AWS blijft evolueren en transformeert de manier waarop fans de Formule 1 beleven. De Real-Time Race Track-ervaring laat perfect zien hoe we cloud-technologie en AI inzetten om fans dichter bij de sport te brengen dan ooit tevoren. Ter ere van ons 75-jarig bestaan geven we fans een unieke blik op de complexiteit en innovatie achter racestrategieën, met dezelfde technologie die onze sport aandrijft.”
Kristin Shaff, Global Director Strategic Partnerships van AWS:
“Toen we voor het eerst met Formule 1 gingen samenwerken, stonden we voor een bijzondere uitdaging: hoe kunnen we telemetriegegevens inzetten om fans tijdens live races meer te betrekken? Dit is inmiddels werkelijkheid geworden met 23 datagedreven F1 Insights die tijdens uitzendingen worden getoond. Met de lancering van de Real-Time Race Track gaan we nog een stap verder in interactie. Nu kan iedereen zijn eigen circuit ontwerpen en direct zien hoe weersomstandigheden, baanconfiguraties, pitmomenten en bandenkeuzes invloed hebben op de prestaties.”
Klik hier voor meer informatie over the Real-Time Race Track experience.