Foto Konijnenberg: Het draait om de zoeker

Iedereen die wel eens een fototoestel kocht, weet wat een zoektocht dat kan zijn. Zeker online is er bijzonder veel keuze. Foto Konijnenberg investeerde daarom in speciale zoek- en navgitatiesoftware. Nu groeit deze specialist in fotografie met tientallen procenten per jaar. Naar eigen zeggen mede door de software en door internationaal actief te worden. E-commerce manager EricJan Hofman van Foto Konijnenberg vertelt erover.
Waarom specifieke zoek- en navigeersoftware?
“Ongeveer de helft van onze bezoekers zoekt via een on-site zoekopdracht naar foto- en videoapparatuur. Maar ze kregen daarbij de verkeerde resultaten, wat de conversie enorm drukte. Minimaal zeventig procent van de bezoekers vond niet wat ze zochten. Zacht uitgedrukt. Via de standaardoplossing van Magento kon ik daar geen invloed op uitoefenen. Ik had dus haast om een oplossing te vinden. Ik kwam uit bij Tweakwise. Dat voelde het bij het eerste gesprek meteen goed en het kon ook zeer snel geïmplementeerd worden.”
Wat ging je als eerste doen?
“Nadat het geïmplementeerd was, zijn we meteen de zoekresultaten gaan optimaliseren. Zodat bij zoekopdrachten producten hoog eindigen die op voorraad zijn. Immers, als het niet op voorraad is zijn de meeste klanten snel weg. Bovendien wil je de klant ook prominent actieproducten tonen of andere producten waarvan je weet dat ze goed gaan lopen.”
Is dat lastig om in te regelen?
“Binnen Foto Konijnenberg maken nu vier mensen actief gebruik van deze software, onder wie ikzelf. Er is veel voor ons ingericht om te beginnen. Na een training van een dag kunnen we nu alle instellingen zelf doen om de online winkel in te regelen. En als ik vragen heb, word ik telefonisch snel te woord gestaan.”
Is het een wondermiddel?
“Het is natuurlijk lastig om te zeggen waardoor je precies tientallen procenten omzetgroei boekt. Het is altijd een mix van factoren. Maar ik denk dat investeren in optimale zoek- en filtermogelijkheden daar een belangrijke rol in speelt. De achterliggende algoritmes in combinatie met de zoek- en filterfuncties maken mogelijk dat je als e-commerce manager je werk goed kunt doen. Wat verwacht je dat goed gaat lopen? Dan kun je dat prominent in je winkel laten verschijnen via de zoekresultaten en de navigatiebalk die je zelf kunt inrichten en wijzigen.”
Wat draagt nog meer bij aan het succes?
“We zijn ook internationaal zeer actief geworden. We draaien nu in tien landen. Nederland en België zijn nog altijd de belangrijkste afzetgebieden en goed voor ongeveer een derde van de omzet, maar Duitsland en Engeland volgen daar al kort op. Deze vier afzetgebieden zijn nu goed voor tachtig procent van onze omzet. We positioneren ons in het buitenland meer als prijsvechter, terwijl we in Nederland meer de specialist zijn. In het buitenland willen we met statieven bijvoorbeeld altijd hoog scoren in de prijsvergelijkers.”
Is ook daar de investering in speciale zoeksoftware voor nodig?
“We kunnen nu eenvoudiger het verschil in positionering tussen landen, ook per shop terug laten komen. Voor het buitenland richten we de winkel eenvoudigweg anders in en trekken we klanten met producten die hard lopen en prijstechnisch gunstig zijn. Die krijgen in die shops een belangrijke plek. Door een eerste positieve ervaring bij ons, bouwen we dan de klantrelatie verder uit.”
Nog een tip voor collega’s wat dat betreft?
“Het is ook heel belangrijk dat je kwaliteit biedt in het hele traject. Dat taal en cultuur dus volledig aansluiten in alle facetten. Als de telefoon overgaat, hoort een Duitser bij ons geen Hollands ‘even moment alstublieft’. Wij hebben iemand in dienst van wie een van de ouders Duits is. Die begrijpt de Duitse taal en cultuur.”
Welke ontwikkelingen zie je voor jouw marktsegment?
“Je ziet fotografie en video in Nederland steeds meer een nichemarkt worden. Wij zijn er voor mensen die er serieuzer mee bezig zijn en voor die doelgroep gaan we het assortiment steeds meer verbreden. Die willen ook een goede monitor om foto’s en video’s op te kunnen bewerken. We verkopen smartphones, maar dan wel weer gericht op de types met goede camera’s. GfK ziet de markt dalen, maar wij groeien nog altijd door. Je moet snel schakelen en alle schakels goed hebben staan. En Tweakwise helpt daarbij.”
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.