Industry Wire

Geplaatst door G2K

G2K – één van Nederlands langst bestaande actieve designbureaus – bestaat 20 jaar! Dit heb je van ze gezien en dit kun je van ze lere

Ontwerpbureau G2K bestaat 20 jaar en breidt de activiteiten in Amsterdam uit.  G2K — voluit G2K Creative Agency — is een van de langs bestaande landelijk actieve designbureaus. Het bureau heeft de afgelopen decennia vanuit studio’s in Groningen en Amsterdam zichtbaar bijgedragen aan het merkenlandschap van ons land.

Merken en werken

Het werk van G2K was en is op veel plekken te zien. Het bureau ontwikkelde (re)branding en huisstijltrajecten voor onder meer Martinair, Maven Publishing, Johan Cruijff, Care Autoschade en Houthavens Amsterdam. Ook in de Noordelijke thuisregio is het sterk zichtbaar. Het creëerde bijvoorbeeld de huisstijlen voor Gasunie, Groningen Airport Eelde, Rijksuniversiteit Groningen, Stenden Hogeschool, Visit Wadden en recentelijk de nieuwe identity voor het nieuwe, 11 verdiepingen tellende cultuurpaleis Forum Groningen.

Naast huisstijlen is het ontwerpwerk van G2K op veel andere plekken zichtbaar geworden. Van CD-hoezen voor popband Krezip en honderden boekomslagen voor Noordhoff Uitgevers tot en met communicatie en campagnes voor onder meer D66, BMW-Mini, Van Gogh Museum, Brunel, ING, Week tegen Kindermishandeling en Artsen zonder Grenzen.

Zichtbaar kenmerk in het werk van G2K is een grote mate van helderheid in vorm, waarbij het Less is more principe vaak opgaat. In een recent interview in Marketing Tribune zei het bureau het volgende: “We streven in ons werk naar heldere concepten en solid design. Vanuit de visie dat helderheid noodzaak is om effectieve communicatie te maken en solid designwaarde toevoegt aan een merk.” In dezelfde uitgave werd het werk door Marketing Tribune getypeerd als ‘fris!’ en voegde kenner van de sector Peter van Leeuwen daaraan toe: ‘De hang naar craftmanship is herkenbaar in veel werk wat ze maken.’

G2K ontving de afgelopen decennia meerdere (inter)nationale nominaties en designprijzen waaronder European Design Awards, Red Dot Awards en onderscheidingen bij de Nederlandse Huisstijlprijs, de Best Verzorgde Jaarverslagen en Best Verzorgde Boeken.

Keep it simple en 19 andere learnings

In de afgelopen 20 jaar heeft G2K het ontwerpvak sterk zien veranderen. De oriëntatie is voor een belangrijk deel logischerwijs verschoven naar digitale media en er is een veel sterkere en logische overlap tussen de disciplines design, marketing en reclame. “Alles is branding. Elk contactmoment tussen je merk of organisatie en je publiek doet ertoe en draagt bij aan de kracht van je identiteit en imago. Ons werk heeft steeds meer en nadrukkelijker betrekking op al die on- én offline contactmomenten. Dat vergt dat je als bureau meegroeit wat betreft de vaardigheden die je in huis hebt, jezelf continu opnieuw uitvindt. Daar zijn we altijd scherp op geweest.

Van grafisch ontwerpbureau is G2K inmiddels uitgegroeid tot allround design en communicatiebureau. “Klanten komen tegenwoordig voor alle soorten vragen rondom merkidentiteit en communicatie. Van merk- en communicatiestrategie, naamgeving en identity design aan de voorkant. Tot en met campagnes en contentcreatie aan de achterkant. Digitaler en multi-medialer. Wat in die 20 jaar gelijk is gebleven is de kracht van vorm en oorspronkelijke ideeën. Daar was, is en blijft behoefte aan.”

Van deze en andere inzichten die het bureau heeft opgedaan is een speciale website gemaakt: https://20years.g2k.nl/. De 20 inzichten op deze site zijn niet alleen interessant voor vakgenoten en opdrachtgevers, maar zijn eigenlijk voor iedereen ter lering of erkenning, en vermaak.

Blik vooruit

20 jaar is een mijlpaal maar de blik ligt vooruit. G2K is inmiddels aan het uitbreiden in Amsterdam. Vanuit een nieuwe studio, met een groeiend team en inmiddels veel nieuwe opdrachtgevers, waaronder internationale in Australië en het VK. “Goed werk maken, dat blijft de drijfveer. Heldere concepten, solid design, less is more. Voor mensen en merken die het beste met elkaar en de wereld voor hebben. Als ontwerpers hebben we de middelen en vaardigheden om verandering te helpen formuleren en communiceren. Om te helpen de wicked problems van onze tijd aan te pakken. Het geeft de meeste voldoening om deel uit te maken van iets nieuws, iets beters.”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht