Geplaatst door Energie Nederland

Gedragscode Consument en Energieleverancier 2020

Energieleveranciers willen bijdragen aan het vertrouwen van consumenten in de vrije energiemarkt. Daarom heeft Energie-Nederland de Gedragscode Consument en Energieleverancier opgesteld. In de Gedragscode Consument en Energieleverancier staan alle relevante regels waar energieleveranciers en intermediaire partijen zich aan houden bij de verkoop van energiecontracten. Consumenten weten daardoor wat ze mogen verwachten van de verkopende partij en hoe ze die erop aan kunnen spreken als het toch nog mis gaat.

Toepassen van de gedragscode
De gedragscode geldt voor contacten tussen de energieleverancier (of een bedrijf dat namens een energiebedrijf opereert) en een consument aangaande de werving, het aangaan, de voortzetting en de beëindiging van leveringsovereenkomsten voor energie en daaraan gerelateerde contacten. Energieleveranciers die de gedragscode toepassen, geven aan dat zij:
– consumenten goed zullen voorlichten,
– bij het werven van klanten consumenten op een goede en eerlijke manier benaderen,
– een wisseling van leverancier voor de consument op een zo goed mogelijke manier afwikkelen.

Belangrijke wijzigingen
Per 1 januari 2021 is een nieuwe gedragscode van kracht. Naast de aanpassingen aan de actuele wet- en regelgeving zijn de belangrijkste wijzigingen er op gericht om de kwaliteit bij klantenwerving verder te verbeteren. Een energieleverancier kan zo de kwaliteit in de gehele keten beter borgen: van leverancier, via distributieplatform en intermediair tot de individuele verkoper die het verkoopgesprek met de consument voert. De wijzigingen hebben daarom betrekking op onder andere de afspraken tussen leveranciers en intermediairs voor alle kanalen, verder aangescherpte afspraken voor verkoop aan de deur, en een uitgebreidere klachtenprocedure. Bovendien sluiten deze wijzigingen naadloos aan bij de doelstelling en werkwijze van het Centraal Intermediair Register Energiemarkt (CIRE). Dit register vergroot de transparantie in de markt van (intermediaire) verkoop van energiecontracten.

Pagina 1 / 17

Zoom 100%

Overzicht van leveranciers die de gedragscode Consument en Energieleverancier toepassen.

• Allure Energie BV
  • Vattenfall Sales Nederland NV
  • Vrij op Naam BV
  • Welkom Energie BV

NB: Leveranciers is gevraagd opnieuw een verklaring te ondertekenen over uitvoering van de aangepaste gedragscode per 1 januari 2021. De lijst met leveranciers waarvan een nieuwe toetredingsverklaring is ontvangen zal de komende periode daarom nog regelmatig worden geactualiseerd.