Geen back-up voor foto’s

Vakantiekiekjes, persoonlijke foto’s of andere herinneringen worden vaak nergens anders opgeslagen dan op de camera zelf. Dit blijkt uit onderzoek van Fotocadeau.nl.
Opmerkelijk is dat 40% van de respondenten aangeeft foto’s nergens anders op te slaan dan op de camera. Slechts een vijfde van de deelnemers gebruikt een cloud-oplossing en de rest maakt een back-up van de (vakantie)foto’s op de PC, harde schijf of tablet.
Foto’s alleen digitaal bekeken
Daarnaast blijkt dat foto’s tegenwoordig bijna alleen digitaal teruggekeken worden. Slechts 18% van de respondenten geeft aan losse foto’s af te laten drukken. 44% van de deelnemers heeft afgelopen jaar minimaal één keer een fotoalbum samengesteld en besteld. Wel blijkt dat tweederde van de mensen het erg leuk lijkt een foto-cadeau te krijgen, of aan een geliefde te geven. Slechts een derde van de respondenten voerde afgelopen jaar echter daad bij woord.
Smartphone als camera
Ook opvallend is dat bijna de helft van de Nederlandse vakantiegangers geen digitale camera meer mee op reis neemt. De smartphone wordt door 48,3% van de respondenten op vakantie gebruikt als camera. “De belangrijkste reden is dat die foto’s van voldoende kwaliteit zijn”, vertelt Fotocadeau-CEO Halbe Boersma. “Daarnaast wordt de grotere digitale – of spiegelreflexcamera gezien als extra ballast.”
Kinderen het vaakst gefotografeerd
Uit het onderzoek van Fotocadeau.nl bleek dat 33% van de respondenten de (eigen) kinderen het liefst fotografeert. 23% koos voor vrienden en familie. Met 20% staan de vakantiekiekjes op een derde plaats. Het huisdier en natuurfoto’s maken de top vijf compleet. Wanneer er geen kinderen in het spel zijn, staan de familiefoto’s op de eerste plaats. Verder blijft de volgorde gelijk.
Fotomok populairste cadeau
De foto op mok is het populairste cadeau: “Als ik zie welke producten wij het meest verkopen, dan sluit dat precies op deze uitslag aan”, vertelt Boersma. “Ik had wel verwacht dat meer mensen zouden kiezen voor een foto op aluminium of op glas. Bij die producten zien we de laatste jaren een sterke groei in de verkoop. Het zijn goede en stijlvolle alternatieven voor de bekende wanddecoratie.”
Onderzoek Fotocadeau
Fotocadeau.nl heeft jarenlange ervaring in de fotobranche en is het hoofdmerk van het langlopende CanvasCompany.nl en marktleider FotoOpHout.nl. Fotocadeau.nl voerde dit onderzoek in oktober 2016 uit onder 1248 respondenten, in een aselecte steekproef.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.