GenAI marktonderzoek: 80% van de leidinggevenden maakt zich zorgen over dataprivacy en -beveiliging

SAS Innovate, Las Vegas, 18 april 2024 – Organisaties zijn enthousiast over het potentieel van generatieve AI (GenAI) om de productiviteit van zowel hun organisatie als medewerkers te verhogen. Maar ze zien ook het gebrek aan strategische planning en tekort aan talent op de arbeidsmarkt als obstakels om de volledige waarde van deze technologie te realiseren en meten. Dit blijkt uit een recent onderzoek onder organisaties in de Verenigde Staten (VS), uitgevoerd door Coleman Parkes Research Ltd. en gesponsord door SAS. Het onderzoek richtte zich op 300 Amerikaanse besluitvormers op het gebied van GenAI-strategie of data analytics, waarbij ze werden gevraagd naar hun belangrijkste investeringsgebieden en de uitdagingen waarmee hun organisaties worden geconfronteerd. “Organisaties beseffen zich dat ze hun zakelijke uitdagingen niet alleen kunnen oplossen met Large Language Models (LLMs),” zegt Marinela Profi, Strategic AI Advisor bij SAS. “Ze moeten GenAI zien als een mogelijke oplossing voor hyperautomatisering en versnelling van bestaande processen en systemen. Niet als een wondermiddel waarmee ze al hun zakelijke ambities kunnen realiseren. Voordat organisaties zich er volledig in storten en vastlopen, moeten ze een doordachte strategie ontwikkelen en investeren in technologie die integratie, governance en verklaarbaarheid van LLMs garandeert.” 4 struikelblokken waar organisaties tegen aanlopen bij implementaties: |
|
Marinela Profi vervolgt: “Het zal aankomen op het identificeren van concrete toepassingen die het meest opleveren en op een duurzame en schaalbare manier tegemoetkomen aan de menselijke behoeften. Met dit onderzoek blijven we organisaties helpen om relevant te blijven, hun geld verstandig te investeren en veerkrachtig te blijven. In een tijdperk waarin AI-technologie bijna dagelijks evolueert, is concurrentievoordeel sterk afhankelijk van hoe goed je de regels voor veerkracht toepast.” ### Coleman Parkes ondervroeg voor dit onderzoek ook leidinggevenden buiten de VS. Deze wereldwijde resultaten zullen binnenkort beschikbaar zijn. Meer details over de resultaten van dit onderzoek staan in deze samenvatting: Generative AI Challenges and Potential Unveiled: How to Achieve a Competitive Advantage. Deze aankondiging werd gedaan op SAS Innovate Las Vegas, de data- en AI conferentie voor bedrijfsleiders, technische gebruikers en SAS Partners. Blijf op de hoogte van het laatste nieuws van SAS door @SASsoftwareNews te volgen op X/Twitter. ### Over SAS |
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.