‘Gezonde voeding stimuleren bij jongeren en aangescherpte zelfregulering beter dan inperking reclame’

Amsterdam 14 december 2022 – VWS-staatssecretaris Van Ooijen werkt aan een wettelijke inperking van marketing voor voedingsmiddelen met veel suiker, vet of zout (hfss – high fat, salt or sugar) gericht op minderjarigen. Dit zou hen beter beschermen ‘tegen blootstelling aan marketingtechnieken van de voedingsmiddelenindustrie’, stelt hij in zijn kamerbrief van 9 december j.l. De voorgestelde inperking geldt voor producten die niet in de ‘Schijf van Vijf’ staan, zoals suikervrije producten en light varianten.
BvA, de bond van adverteerders, is van mening dat een dergelijk reclameverbod contraproductief is omdat het merken de mogelijkheid ontneemt om gezonde alternatieven aan te bieden. Het is zinvoller om in te zetten op de uitbreiding van marketing die gericht is op positieve gedragsverandering en duidelijke zelfreguleringsafspraken tussen overheden en de industrie.
Niet verbieden, maar verleiden tot positief eetgedrag
Als adverterend bedrijfsleven delen wij de maatschappelijke zorg over gezondheid van jongeren en onderschrijven wij de noodzaak tot verandering van gedrag en eetpatronen om overgewicht en gezondheidsproblemen te voorkomen. Dat bereik je niet met verbieden, maar wel en vooral door maximaal in te zetten op het verleiden tot positief gedrag zoals het eten van meer groente en suikervrije producten. Daarnaast is bindende zelfregulering nodig, die waarborgt dat kinderen niet worden gestimuleerd om voedingsmiddelen met hoge vet-, suiker- en zoutgehaltes te consumeren.
Voorgestelde maatregel beperkt óók de gezonde alternatieven
Een nationaal wettelijk verbod, zoals voorgesteld door de Staatssecretaris, is wat ons betreft niet de juiste weg om het beoogde doel te bereiken. Het zou betekenen dat vrijwel geen voedingsmiddelen-merken nog reclame kunnen maken gericht op minderjarigen, dus ook niet voor gezondere alternatieven zoals light varianten en suikervrije producten. Er ontstaat de paradoxale situatie dat minderjarigen geen merk-reclame voor gezondere alternatieven te zien mogen krijgen, maar wel ‘ongezonde’ producten in de winkel kunnen kopen. Zo schiet wetgeving het doel om gezondheid bij jongeren te bevorderen voorbij.
Nederlandse zelfregulering: effectief en laagdrempelig
Het effectieve alternatief voor wetgeving is zelfregulering met algemeen bindende afspraken die vastgelegd zijn in de Nederlandse Reclamecode (NRC). Zelfregulering kan sneller inspelen op actuele ontwikkelingen dan wetgeving, legt het ‘eigenaarschap’ voor het naleven van de regels bij de bedrijven zelf en zorgt voor een gelijk speelveld. Klachten over reclame worden door de Reclame Code Commissie getoetst aan de regels uit de reclamecode. De uitspraken van deze onafhankelijke ‘reclamejury’ worden door het bedrijfsleven gerespecteerd en kennen een vrijwel volledige naleving.
Onze nationale zelfregulering wordt voortdurend geactualiseerd op basis van ontwikkelingen in de samenleving. Zo worden op dit moment aanpassingen voorbereid in de Reclamecode voor Voedingsmiddelen, zoals de ophoging van de leeftijdsgrens voor reclame voor producten met veel suiker, vet en zout. BvA trekt hierin op met FNLI de ‘eigenaar’ van deze code.
Inzetten op positieve gedragsverandering
Daarnaast blijven wij ons inzetten om samen met onze leden, grote en kleine adverteerders, campagnes te ontwikkelen die leiden tot gezondere en duurzamer keuzes, die aantrekkelijk en eerlijk zijn en oproepen tot matiging waar nodig. Zo schieten we niet het doel voorbij dat we gezamenlijk hebben: een wezenlijke bijdrage leveren aan de gezondheid van kinderen en jongeren.
Noot voor de redactie
=====================================================================
Over bvA
BvA is de enige vereniging van uitsluitend adverteerders. We zijn een netwerk van merkleiders, waar leden het onderlinge contact kunnen verstevigen, hun kennis vergroten en samen opkomen voor de belangen van merken. We zetten ons in voor vrijheid van reclame in een verantwoord, transparant en vertrouwd medialandschap. Door lid te zijn van bvA worden merkleiders uitgedaagd en ondersteund om met hun merk van waarde te zijn in de wereld van morgen. Meer info: bva.nl.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.