Geplaatst door Stichting Harry Otten Foundation

Harry Otten Prijs voor Innovatie in Meteorologie toegekend in Dublin

Lee Chapman, professor aan de School voor Geografie van Aard- en Omgevingswetenschappen van de universiteit van Birmingham Groot Brittannië, ontvangt 25000 euro voor zijn idee om goedkope sensors en het Internet of Things te gebruiken om betere weersverwachtingen te maken.

De Harry Otten Prijs voor innovatie in meteorologie is voor de derde keer toegekend. Tijdens de jaarlijkse bijeenkomst van de European Meteorological Society die momenteel plaatsvindt in Dublin, Ierland, heeft de jury aangekondigd dat Lee Chapman de eerste prijs van 25000,- euro heeft gewonnen. Bij zijn idee: “Hoge-resolutie monitoring van weersinvloeden op infrastructurele netwerken” gaat het om het “internet of things” en goedkope sensoren te gebruiken om het weer waar te nemen op een heel dicht netwerk om daarmee korte-termijnverwachtingen sterk te verbeteren. Chapman gaf een voorbeeld waarbij sensoren in de winter real-time informatie geven over de wegtoestand waardoor het strooien van zout veel efficiënter zou worden met veel minder verspilling van wegenzout op plaatsen waar dat niet nodig is. Een ander voorbeeld is het detecteren van natte bladeren op spoorrails waardoor in de herfst vaak problemen ontstaan.

De prijswinnaar werd geselecteerd uit drie finalisten, de andere twee finalisten ontvangen elk 2500,- euro voor hun idee.

Tom de Ruijter, een computerwetenschapper werkzaam bij Big Data Republic in Nederland presenteerde “Het gebruik van fouten in consumenten weerstations om geavanceerde weergegevens te bepalen”. De Ruijter liet zien hoe fouten in weerwaarnemingen gebruikt kunnen worden om bijvoorbeeld de hoeveelheid nachtelijke bewolking en de overgang tussen sneeuw en regen te bepalen.

Gert-Jan Steeneveld en Sytse Koopmans van Wageningen Universiteit presenteerden: “CrowDat@ssimilation: assimilatie van crowdsource meteorologische data in weermodellen ter verbetering van verwachtingen op korte termijn”. Hun idee is gebaseerd op het gebruik van data uit mobiele telefoons voor de verbetering van korte-termijn weersverwachtingen.

In totaal ontving de jury 12 inzendingen uit verschillende Europese landen en de VS. De Harry Otten Prijs wordt elke twee jaar uitgereikt. Meer informatie is te vinden op www.harry-otten-prize.org. Richard Anthes, voorzitter van het bestuur van de Harry Otten Stichting :”Het idee van Lee Chapman om vele goedkope sensoren te gebruiken die allemaal aan het internet gekoppeld zijn om actuele gegevens van het weer en de weersinvloeden op bijvoorbeeld de wegcondities te geven heeft de potentie om ons tijdig inzicht te geven waar en wanneer er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan waardoor gebruikers van deze gegevens meer vertrouwen in de kwaliteit ervan krijgen.”

Harry Otten was blij met de aankondiging van de prijswinnaar van 2017: “Nadat ik enkele jaren geleden met pensioen ben gegaan heb ik onlangs in Berlijn het nieuwe weerbedrijf Wettermanufaktur gestart. De eerste klanten waren verschillende diensten die verantwoordelijk zijn voor het strooien van de wegen in de winter. Het idee van Lee Chapman is erg waardevol. Hiermee zouden we onze klanten nog beter van dienst kunnen zijn.”

Harry Otten is al ruim 40 jaar actief in de meteorologie, waarvan 25 jaar als oprichter en directeur van Meteo Consult (tegenwoordig: MeteoGroup). In die 25 jaar groeide het bedrijf uit van de 5 oprichters tot de meer dan 270 mensen die in meer dan 10 landen werkzaam zijn. Hiermee is het het grootste commerciële weerbureau in Europa en een van de toonaangevende weerbedrijven in de wereld. Tussen 2005 en 2011 verkocht Harry zijn bedrijf en schonk als dank aan de meteorologische gemeenschap een fonds dat gebruikt wordt om innovatieve ideeën in de meteorologie te belonen.