Geplaatst door Hewlett Packard Enterprise

HPE introduceert duurzaamheidsdashboard die organisaties helpt hun IT-CO₂-voetafdruk te verminderen

Amstelveen, 5 juni 2023 – Hewlett Packard Enterprise (NYSE: HPE) kondigt vandaag een nieuw duurzaamheidsdashboard aan voor het HPE GreenLake-platform met een workload-in-aanpak. Het dashboard is ontworpen om organisaties te helpen hun IT-CO₂-voetafdruk te verminderen en daardoor hun duurzaamheidsdoelstellingen te helpen behalen. Het behalen van deze doelstellingen in een hybride IT-omgeving kan complex en ontmoedigend zijn. Uitdagingen zijn een gebrek aan inzichten en meetbaarheid, een tekort aan expertise en complexe wet- en regelgeving. Het nieuwe dashboard doorbreekt deze complexiteit door organisaties in staat te stellen om van analyse en strategie gelijk over te gaan op actie.

Nieuw duurzaamheidsdashboard op het HPE GreenLake-platform
Het verduurzamen van de organisatie is volgens 86% van de ondervraagde bedrijfsleiders een investering die hun organisatie toekomstbestendig maakt1. Om organisaties te helpen bij het monitoren, analyseren en verminderen van hun energieverbruik binnen hun IT-omgeving biedt HPE een nieuw duurzaamheidsdashboard aan op het HPE GreenLakeplatform. Het dashboard laat zien wat het IT-energieverbruik, de CO₂-uitstoot en de kosten van het energieverbruik zijn. Het dashboard maakt gebruik van analytics van het HPE- compute-, storage- en networkingportfolio om duurzaamheidsprestaties inzichtelijk te maken, te beheren en uiteindelijk te verbeteren.

Nieuwe technologie van OpsRamp, dat onlangs is overgenomen door HPE, levert additionele duurzame IT-mogelijkheden met een geïntegreerde aanpak om multi-vendorinfrastructuur en applicatiemiddelen in hybrid en multicloud-IT-omgevingen te beheren. Het duurzaamheidsdashboard helpt bedrijven van de planfase naar actieve verduurzaming te bewegen.

Bereik duurzame modernisatie die start vanaf de workload
Om organisaties te ondersteunen tijdens hun verduurzaming gebruikt HPE een workload-inbenadering, gebruikmakend van verschillende tools en processen. De verbeterde services omvatten twee nieuwe mogelijkheden om een totale verbruiksanalyse van een organisatie te bieden:

• nieuwe workshops waarin gezocht wordt naar een gecombineerde en duurzame benadering van IT, workloads en datacenters. Deze zijn beschikbaar voor klanten die nog aan het begin staan van hun verduurzamingsproces.
• Nieuwe services waarin een duurzaamheidsnulmeting wordt gegeven van het energieverbruik en de emissies binnen de IT-omgevingen. Hierbij wordt rekening gehouden met algemeen erkende boekhoud- en rapportageprincipes.

Klanten hebben nu ook toegang tot de onlangs verbeterde HPE Right Mix Advisor, een proces dat applicatiemodernisering en hostingvereisten identificeert. Met de nieuwe mogelijkheden kan HPE een analyse maken van het stroomverbruik van workloads en de CO₂-voetafdruk berekenen, collectief of op applicatieniveau. Dit proces wordt gekoppeld aan het vernieuwde HPE Edge-to-Cloud Adoption Framework om ondersteuning van duurzame IT-doelstellingen in het operationele model van een organisatie mogelijk te maken.

“Ons bedrijf, Danfoss, richt zich op duurzaamheid. Binnen ons eigen IT-ecosysteem hadden we uitdagingen met ons verouderde SAP-omgeving, terwijl we ook moesten omgaan met datacenters die gevoelig zijn voor overstroming. Met de hulp van HPE hebben we beide uitdagingen tegelijk aangepakt”, zegt Sune Baastrup, Senior Vice President en CIO van Danfoss, een wereldwijd ingenieursbedrijf. “De modulaire datacenteraanpak van HPE zorgde niet alleen voor energie-efficiëntie en een snelle implementatie, maar maakte ook een duurzame uitbreiding van het datacenter mogelijk. Daarbij verminderde HPE het energieverbruik van onze SAP-workload door de modernisering, in lijn met onze duurzaamheidsdoelstellingen. Nu werken we samen met HPE aan het identificeren van nieuwe duurzaamheidsoplossingen zoals ultra-efficiënt hergebruik van afvalwarmte voor datacenters.”

Vernieuwde duurzaamheidsinitiatieven van HPE
Naast het ondersteunen van organisaties in hun duurzaamheidstrajecten door middel van het nieuwe duurzaamheidsdashboard heeft HPE andere duurzaamheidsinitiatieven om veranderingen te stimuleren uitgebreid en vernieuwd:
• Uitbreiding van het ‘Force for Good’ programma naar het mkb
Het HPE Financial Services Force for Good-financieringsprogramma beloont organisaties die aantoonbaar inspanningen leveren op het gebied van duurzaamheid. Nu breidt HPE het programma uit met extra, door de industrie erkende, standaard indexen2, waardoor meer kleine en middelgrote bedrijven (mkb) in aanmerking komen voor het programma.
• HPE Asset Upcycling Services nieuw donatieprogramma voor goede doelen
Organisaties kunnen nu via HPE Asset Upcycling Services doneren aan verschillende erkende non-profitpartners wanneer hun oude IT-middelen buiten gebruik zijn om deze middelen een tweede leven te geven. Twee voorbeelden van non-profitorganisaties waaraan organisaties kunnen doneren, zijn Project Drawdown en UNICEF.

Wanneer beide programma’s worden gecombineerd, kunnen organisaties bredere duurzaamheidsinitiatieven ondersteunen in alle stadia van de levenscyclus van IT-middelen, van planning tot verwijdering.

Fidelma Russo, Chief Technology Officer bij HPE, zal het duurzaamheidsdashboard verder toelichten tijdens haar keynote op HPE Discover 2023. Klanten kunnen later dit jaar gebruikmaken van het nieuwe dashboard.

Lees meer over HPE’s duurzaamheidsdoelen en -initiatieven in het jaarlijkse Living Progress Report.

(1) 2022 Sustainability Survey: Use Sustainability to Drive Value and Mitigate Disruption” Gartner, Sarah Watt, Kristin Moyer, Lauren Wheatley, September 26 2022

GARTNER is een geregistreerd trademark en servicemark van Gartner, Inc, en/of haar dochterondernemingen in de V.S. en internationaal en is hierbij gebruikt met toestemming, met alle rechten voorbehouden.

(2) Eligibility is determined by Dun & Bradstreet ESG Intelligence Rankings, and now CDP, Sustainalytics and Science Based Targets, as well as other factors.