HvA-studenten ontwikkelen games voor de Hermitage Amsterdam
Studenten van de opleiding Communication and Multimedia Design aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA) hebben in samenwerking met de fameuze Hermitage Amsterdam een zeer geslaagd project afgerond als eindopdracht van de minor Applied Game Design. Vijf teams van in totaal 24 studenten hebben binnen een kort tijdbestek een aantal games ontwikkeld om scholieren te informeren over een aankomende expositie Romanovs in de ban van de Ridders. Te zien vanaf najaar 2020 in het prachtige museum. Een bijzondere prestatie in een wel heel bijzondere tijd.
Een mooi tegengeluid
Het leren en doceren op afstand is lastig voor zowel studenten als docenten. Gelukkig klinken er ook positieve geluiden binnen de Hogeschool van Amsterdam. Bij de minor Applied Game Design van de opleiding Communication and Multimedia Design bijvoorbeeld, waar studenten in korte tijd een fantastisch eindproject hebben neergezet. Ieder jaar worden de derdejaars studenten tijdens een praktijkopdracht klaargestoomd voor de stage en het afstuderen in het jaar daarna, door even te proeven aan het werken voor een echte opdrachtgever. Dit jaar was dat in de Hermitage Amsterdam.
Ontwerpen voor scholieren
Dit najaar presenteert de Hermitage vanuit de wereldberoemde middeleeuwse kunstcollectie en het Arsenaal de unieke tentoonstelling ‘Romanovs in de ban van de Ridders’. Een verrassend verhaal met ridders en jonkvrouwen, hoofse liefde en toernooien. Een tot de verbeelding sprekende expositie met eeuwenoude pronkstukken, zoals harnassen en wapens. Om leerlingen van basisscholen (10 – 12 jaar) op een leuke manier wat extra kennis over de expositie mee te geven voorafgaand aan een bezoek aan het museum, heeft de Hermitage de studenten gevraagd om kleine computergames te ontwikkelen, waarin stukken uit de expositie centraal staan.
Student Marc Kunst: “Het was heel fijn dat we ondanks de quarantaine een echte opdrachtgever hebben gekregen waar we voor aan de slag mochten.” Alles heeft uiteraard online plaatsgevonden; van de gesprekken met de educatieve afdeling van de Hermitage, tot de meetings tussen studenten en hun eindpresentaties. En alles binnen het tijdsbestek van vier weken. “Binnen een maand een game maken is wel een behoorlijke uitdaging, vooral als je bedenkt dat de eerste week voornamelijk bestaat uit conceptontwikkeling en onderzoek. Gelukkig had ik een heel fijn team om mee te werken. En het was erg leuk om voor deze doelgroep te ontwerpen; kinderen van die leeftijd reageren soms anders dan je verwacht”, aldus Marc.
Voorbeeld van goed teamwork
Mirjam Vosmeer, onderzoeker aan het lectoraat Play & Civic Media van de HvA en als docent/coach verbonden aan de minor, blikt terug op een bijzonder project: “Het was zo’n interessant proces omdat iedereen die betrokken was, op een nieuwe manier moest samenwerken. Toch wisten de studenten elkaar goed te vinden. Het is verbluffend om te zien wat ze hebben neergezet terwijl ze opgesloten waren bij hun ouders of op hun studentenkamers.” Ook over de samenwerking met het bekende museum is Mirjam enthousiast. “Het was de eerste keer dat we voor deze minor hebben samengewerkt met de Hermitage en het verliep opvallend soepel. Er is al gesproken over een ‘reünie’ met de hele groep als de expositie is geopend, want nu wil iedereen graag met eigen ogen die prachtige stukken bewonderen.”
Nieuwe kansen voor de Hermitage
Ook de Hermitage is blij met het werk dat de studenten hebben afgeleverd en ziet het als een leerzaam project dat nieuwe inzichten en inspiratie biedt. Wieke van Veggel, coördinator Educatie van de Hermitage: “Ik ben onder de indruk van hoe de studenten zich hebben verdiept in het verhaal, de objecten, de vormgeving én de doelgroep. In alle games zaten herkenbare elementen die we kunnen gebruiken. Het sterkt ons ook in het gevoel dat deze expositie goed aansluit bij de wensen van deze doelgroep. Dat biedt echt kansen! Dit soort games dragen hieraan bij en het resultaat heeft ons geïnspireerd!”
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.