Geplaatst door IAB Nederland

IAB Nederland publiceert Online-videohandboek

Amsterdam, 18 februari 2020 – De Taskforce Online Video van IAB Nederland publiceert vandaag de tweede editie van het Online-videohandboek. Net als de voorgaande editie biedt het handboek een helder overzicht van alle (nieuwe) technische, operationele en commerciële aspecten van de online-video-industrie. Mediabestedingen, KPI’s en afrekenmodellen, formaten, technische standaarden, bereik en in- en verkoopmethoden, al deze onderwerpen komen aan bod. Dit maakt deze nieuwe editie relevant zowel voor mensen die (nog) weinig technische kennis hebben van online video als voor experts die op zoek zijn naar informatie over specifieke onderwerpen.

Grote behoefte aan een update
Ruben Sondaar, voorzitter Taskforce Online Video van IAB Nederland, signaleert in de markt een behoefte aan een volgende stap in het standaardiseren van online video: “Het is nog maar vier jaar geleden dat IAB Nederland de eerste editie van het Online-videohandboek publiceerde, maar termen die nu niet meer weg te denken zijn als CTV, OTT, ATV, bumper ads en livestreaming waren toen nog niet van toepassing. Het was dan ook hoog tijd om met een nieuwe editie van het handboek te komen. Een handboek dat houvast moet bieden aan iedereen die werkzaam is in de online-video-industrie.”

Bereik en populariteit online video blijven maar groeien

Wendy Pouw, directeur IAB Nederland: Online video is een van de grote drijvers van de groei binnen digital advertising. Desondanks is de markt nog steeds aan het leren en aan het doorontwikkelen. Dit maakt deze nieuwe editie van het Online Video Handboek ook zo belangrijk: een overzichtelijke bron van essentiële informatie die aansluit bij de vragen die in de markt leven. De toenemende mate van digitalisering van audiovisuele kanalen maakt het omarmen van deze informatie cruciaal om bij te blijven én klaar te zijn voor het omkeerpunt voor de digitale transformatie van tv.

Over IAB Nederland

IAB Nederland is dé onafhankelijke branchevereniging voor digital advertising en marketinginnovatie. Aan de ruim 200 adverteerders, mediabureaus, publishers, technologieleveranciers en creatieve bureaus die bij ons zijn aangesloten, bieden wij inzicht, kennis en een netwerk. Dit doen we door samen met hen ontwikkelingen en trends in de markt te duiden en waar mogelijk standaardisering, wetgeving en (zelf)regulering mede te bepalen of te beïnvloeden. Voor meer informatie: http://www.iab.nl/.