Industry Wire

Geplaatst door DBN

Ideeënbox voor betere digitale dienstverlening overheid gelanceerd na eHerkenning-debacle

De stichting Digitaal Burgerschap Nederland en Dutch Digital Agencies (DDA), de branchevereniging voor digitale bureaus in Nederland, openen naar aanleiding van het recente digitale debacle rond de eHerkenning een ideeënbox ter verbetering van overheidscommunicatie.

Consumenten die vinden dat bepaalde digitale overheidsdienstverlening op nationaal of lokaal niveau onvoldoende gebruikersvriendelijk is en verbeterd moet worden, kunnen hun suggestie daarin kwijt. De stichting Digitaal Burgerschap Nederland en DDA willen met de ideeënbox inzicht krijgen in hoeverre dit speelt onder de bevolking en op basis van de verkregen informatie voorstellen doen ter verbetering van overheidscommunicatie.

Ze reageren hiermee op de recente ophef rond de invoeren van eHerkenning. Dat op 1 januari jl. ingevoerde ICT-systeem is vergelijkbaar met DigiD, maar dan voor ondernemers. Zo kunnen ze veilig inloggen om bijvoorbeeld loonaangifte te doen. Maar over de eHerkenning zijn veel klachten. Er zijn wachtlijsten, en zo’n 60.000 organisaties kunnen het systeem niet gebruiken, omdat ze niet zijn ingeschreven in het Handelsregister. Als gevolg van de klachtenregen hebben inmiddels zo’n 24.000 kleine ondernemers uitstel tot 1 juli voor de aanschaf van eHerkenning gekregen.

Een overheid die drempels wegneemt in plaats van opwerpt
De stichting Digitaal Burgerschap Nederland en DDA vinden dat Nederland weer koploper moet worden in de digitale wereld. De eerste stap die daarvoor genomen moet worden, is een goed werkende digitale overheid. Een overheid die drempels wegneemt in plaats van opwerpt.

“Het wordt tijd dat de overheid zich losmaakt van het denken vanuit bestaande systemen en procedures en een  digitale dienstverlening opbouwt die de vragen en behoeften van mensen centraal stelt in plaats van regels, procedures en organisatiestructuren”, aldus voorzitter van stichting Digitaal Burgerschap Nederland en de DDA, Ivo Roefs. “Met deze ideeënbox geven we daarvoor graag de eerste aanzet.”

De stichting Digitaal Burgerschap Nederland en DDA zullen de klachten, suggesties en belangrijkste learnings die zij ontvangen, bundelen en aanvullen en nadrukkelijk onder de aandacht brengen van de Tweede Kamer en de Tijdelijke Commissie Digitale Toekomst.

De ideeënbox is te bezoeken via: dutchdigitalagencies.com/ideeenbox

Voor meer informatie over dit persbericht, neem contact op met Annemieke Deering.
annemieke@dutchdigitalagencies.com | +31 (0)6 143 66 780 | www.dutchdigitalagencies.com

Over DBN
Stichting Digitaal Burgerschap Nederland (DBN) wil bijdragen aan goede digitale dienstverlening en communicatie tussen burger en overheid. Steeds meer wordt het digitale loket de plek waar de relatie tussen burger en overheid vorm krijgt. Stichting DBN vindt dat investeren in de kwaliteit van het digitale loket gelijk staat aan investeren in de kwaliteit van de overheid als geheel, in een betekenisvolle relatie tussen burger en overheid en dus ook in het publieke vertrouwen in de overheid.

Over Dutch Digital Agencies
Dutch Digital Agencies is de branchevereniging en kennisorganisatie van de beste digitale bureaus. Gezamenlijk vertegenwoordigen deze bureaus de Nederlandse digitale industrie sinds 2002. Op dit moment telt DDA 140 leden. Digitale bureaus hebben verandering in het DNA. Vanaf dag één omarmen ze technologische ontwikkelingen en zetten deze in voor opdrachtgevers en hun klanten. Ze combineren innovatie met creativiteit en ondernemerschap, om steeds weer toegevoegde waarde te leveren voor de gebruiker.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht