Industry Wire

Geplaatst door Icelandair

IJslandse luchtvaartmaatschappij zet stap in ‘conversational commerce’

Reykjavik, 3 augustus 2016. Icelandair, de nationale luchtvaartmaatschappij van IJsland, introduceert vandaag een nieuwe service: de Facebook Messenger Stopover Bot. Met deze nieuwe dienst kunnen (potentiële) passagiers vragen stellen en een Icelandair Stopover boeken via Facebook Messenger. Icelandair zet hiermee een volgende stap in haar klantbenadering en speelt zo in op de opkomende trend in ‘conversational commerce’.

De nieuwe service van Icelandair beantwoordt aan de huidige consumentenbehoefte aan een lage drempel en korte communicatielijnen. De Stopover Bot is 24/7 bereikbaar en brengt het punt van aankoop direct naar de klant toe via Facebook Messenger. Dit maakt het voor passagiers voortaan nog gemakkelijker een trans-Atlantische vlucht te boeken. Ook vormt de dienst een efficiënt klantenservicemiddel dat niet alleen zoek- en boekfuncties bevat, maar ook veel gestelde vragen beantwoordt met snelle, inhoudelijke antwoorden die zowel tekst, foto’s als video combineren.

Guðmundur Óskarsson, Icelandair’s Director of Marketing & Business Development, licht toe: “We willen het reis-ecosysteem voor consumenten constant verbeteren en zoeken daarbij het absolute begin van de boekingservaring op. Door vooruit te denken en het boeken van vluchten overal en altijd mogelijk te maken via Facebook Messenger, tonen we onze betrokkenheid bij de klant. We weten wat voor platformen onze klanten gebruiken en omarmen nieuwe manieren van communicatie en interactie met hen. Zo hopen we ons te positioneren als meer dan een luchtvaartmaatschappij; een persoonlijke en toegankelijke gesprekspartner.” De dienst is ontwikkeld met behulp van onderzoek dat de populariteit van ‘messaging apps’ en consumenteninzicht benadrukt. De eerste fase – de mogelijkheid om tickets te boeken buiten het website-boekingssysteem – is in samenwerking met Travelaer tot stand gekomen. De tweede fase van het project, het toevoegen van functies voor het vergroten van de persoonlijke gebruikerservaring, is nog in ontwikkeling. Momenteel is de service alleen in het Engels beschikbaar, maar wordt later ook in lokale talen uitgebracht.

Icelandair

Het routenetwerk van de nationale luchtvaartmaatschappij van IJsland is opgebouwd rond de hub Keflavik en bereikt met deze hub stedelijke gebieden aan beide zijden van de Atlantische Oceaan. De luchtvaartmaatschappij opereert vanuit haar thuisbasis IJsland en werkt continu aan een groeiend netwerk van internationale routes. Icelandair vervoerde in 2015 ruim 3 miljoen passagiers. In 2016 heeft Icelandair het grootste vluchtschema uit de geschiedenis van het bedrijf. Vanuit Amsterdam/Schiphol wordt Reykjavik dagelijks aangevlogen, ’s zomers loopt dat op tot vijftien keer per week. Vanuit Brussels Airport vertrekken er wekelijks drie tot zeven vluchten. De vluchtduur is zowel vanuit Amsterdam als Brussel ongeveer drie uur. In 2016 startte Icelandair met vier nieuwe routes: Chicago (maart), Aberdeen (maart), Parijs Orly (maart) en Montreal (mei). Icelandair biedt de mogelijkheid om zonder toeslag op het ticket een stopover van maximaal zeven dagen op IJsland te maken, dit is van toepassing op alle eindbestemmingen.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht