Industry Wire

Imbema Groep maakt grote stap in e-commerce

Imbema Groep zet e-commerce in als extra verkoopkanaal. De technische groothandel in industrie, transport en automaterialen heeft ter ondersteuning hiervan gekozen voor UNIT4 E-commerce. Dit e-commerceplatform is geïntegreerd in het ERP-pakket Agresso Wholesale. Hierdoor zijn de online herkenbaarheid en productinformatievoorziening verbeterd. Ook biedt het e-commerceplatform dankzij deze integratie mogelijkheden tot cross selling en het aantrekken van new business met beperkte beheersinspanningen.

Voor de meeste retailorganisaties is een e-commerce-oplossing gemeengoed. Dat geldt nog niet voor veel groothandels. Imbema Groep maakt een grote stap in het professionaliseren van het online verkoopkanaal. Alle websites van de handelsonderneming krijgen een uniforme uitstraling en de zoekmogelijkheden zijn dankzij de inzet van UNIT4 E-commerce sterk verbeterd. Het maakt niet uit op welke site naar welk soort product wordt gezocht. Het zoekresultaat leidt de bezoeker automatisch naar de juiste informatie op de juiste website van Imbema.

De organisatie is daarnaast beter vindbaar in Google op zoektermen van producten of oplossingen van de verschillende werkmaatschappijen van Imbema. De productinformatie op de websites komt rechtstreeks uit het ERP-systeem. Dit zorgt voor een enorme efficiencyverbetering, aangezien de websites voorheen afzonderlijk werden beheerd. Imbema kan eenvoudig het productassortiment aanpassen dat vervolgens direct zichtbaar is op de verschillende websites.

Imbema werkt met UNIT4 samen aan een verdere integratie en optimalisatie van het e-commerceplatform in het ERP-systeem en het gekoppelde CRM-systeem. Het ultieme doel is om de bezoeker te converteren naar een klant. Dit zal in eerste instantie echter niet voor iedere doelgroep van toepassing zijn.

Door de integratie van het e-commerceplatform met de backoffice van Agresso Wholesale is er altijd sprake van een gestroomlijnd proces, omdat er geen datavervuiling optreedt en voorraden altijd aansluiten bij het online aanbod. Online klanten krijgen bovendien gericht informatie aangeboden op basis van hun profiel.

Jan-Willem Mantel, ICT Directeur bij Imbema: “In de B2C-omgeving zijn webshops niet meer weg te denken, maar ook voor een groothandel als Imbema is het inmiddels van levensbelang dat klanten ons online kunnen vinden. Ze zoeken steeds vaker naar producten via Google, dus zowel je site als catalogus moet daar volledig op zijn ingericht. UNIT4 E-commerce helpt ons niet alleen om de informatievoorziening naar (potentiële) klanten in te richten, maar ook om onze toegevoegde waarde als adviseur te laten zien. Onze nieuwe e-commerceoplossing draagt bovendien bij aan het aantrekken van nieuwe business.”

Maurice Laan, Business Unit Manager Wholesale bij UNIT4: “Steeds meer traditionele groothandels zien in dat ze door e-commerce een belangrijke rol als specialist in hun vakgebied kunnen vervullen. De nieuwe online omgeving maakt van Imbema één uniforme organisatie, en dat is zowel voor klanten als voor de eigen medewerkers een belangrijke stap.”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht