Industry Wire

Geplaatst door NHL Stenden

Influencers: machtige verspreiders zonder handleiding

NHL Stenden Hogeschool brengt twee keer per jaar influencers uit heel Europa in Leeuwarden samen bij de European Influencers Academy om hen te helpen verantwoord om te gaan met informatie. Ook dit jaar zullen op maandag 19 mei influencers beginnen aan de Swipe Up Week, waar de influencers kritisch leren te kijken naar de inhoud die ze verspreiden, om zo de verspreiding van desinformatie tegen te gaan.

Grote impact, weinig richtlijnen

“Het komt regelmatig voor dat influencers per ongeluk desinformatie doorsturen naar een grote groep volgers,” zegt Deike Schulz, lector Organisations & Social Media bij NHL Stenden. De impact hiervan kan groot zijn. “Hierbij is het belangrijk dat influencers een kritisch vermogen hebben om naar zichzelf te kijken en te zeggen: dit was gewoon fout, ik moet dat even rechtzetten,” benadrukt Deike. Ook ontbreken professionele kaders die influencers ondersteunen: bijvoorbeeld in de omgang met volgers, met haatopmerkingen, het herkennen van des- en misinformatie, en het toepassen van wet- en regelgeving in hun dagelijkse beroepspraktijk.

Impact op Europees niveau door Swipe Up Week

In 2022 startte NHL Stenden de  European Influencers Academy en inmiddels hebben meer dan 500 studenten en 60 influencers deelgenomen. Influencers uit 24 landen maken deel uit van de community en staan gezamenlijk voor 8 miljoen volgers in Europa en daarbuiten. Tijdens de Swipe Up Week krijgen deelnemers gerichte workshops over onderwerpen als filterbubbels en groepspolarisatie. “Samen leren, onderzoeken en discussiëren we over onderwerpen als verantwoordelijk leiderschap, polarisatie, ethiek, authenticiteit en culturele verschillen. Het is mooi om te zien hoe ze met elkaar in gesprek gaan over dit soort vraagstukken, vertelt Schulz.”

Gezamenlijke verantwoordelijkheid

Joyce Kerstens, associate lector Cybersafety bij NHL Stenden, wijst ook op de rol van de gebruiker: “Het probleem van desinformatie zou nagenoeg verdwenen zijn als we berichten niet massaal zouden liken, doorsturen en reposten.” NHL Stenden werkt daarom ook aan oplossingen voor de informatieontvanger. “Tijdens ons project ‘van wantrouwen naar vertrouwen’ ontdekten we dat veel hbo- en wo-studenten het ingewikkeld vinden om desinformatie te herkennen,” aldus Kerstens. De hogeschool ontwikkelt daarom tools om studenten hierbij te helpen.

Podcast Nepnieuws

Luister ook de podcast; Nepnieuws, hoe herken je het en hoe beperk je de impact? In deze aflevering van ‘NHL Stenden Onderzoekt’ bespreken onderzoekers Joyce Kerstens en Deike Schulz samen met host Hidde Bruinsma hoe digitale misleiding werkt, waarom we erin trappen en wat we kunnen doen om ons hier beter tegen te wapenen.

Over NHL Stenden

NHL Stenden Hogeschool heeft ruim 23.000 studenten, 2.500 medewerkers en 12 vestigingen in binnen- én buitenland. Kijk voor meer informatie over NHL Stenden op www.nhlstenden.com.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht