InShared: wereldwijde noviteit met volledig digitale schadeafhandeling

InShared gaat als eerste verzekeraar in de wereld alle eenvoudige schadeclaims van begin tot einde digitaal afhandelen. Het gaat om circa 60% van de gevallen. Met deze stap gaat de online schadeverzekeraar het schadeafhandelingsproces voor verzekerden sneller, makkelijker en volledig transparant maken. De online schadehulp maakt hiermee een eind aan de ergernissen van consumenten bij het indienen van schadeclaims. Daarnaast verwacht de organisatie met deze digitaliseringslag aanzienlijk te kunnen besparen op de schadekosten wat uiteindelijk ten goede komt aan haar verzekerden.
De invoering van de digitale schadehulp, zoals de applicatie heet, is binnen de verzekeringsbranche een revolutie. Hoewel het online of mobiel melden van schades inmiddels bij verschillende verzekeraars mogelijk is, is de afhandeling achter de schermen nog altijd mensenwerk. In zowel binnen- als buitenland. Onnodig, aldus de directie van InShared. Het gros van de schadegevallen zijn namelijk eenvoudig van aard, waardoor afhandeling volledig te automatiseren is. Dit komt het gebruikersgemak en de transparantie ten goede. Bij de meer complexere schades blijft menselijke begeleiding en ondersteuning van toepassing.
Volledige transparantie
In ruim een jaar tijd ontwikkelde de schadeverzekeraar in eigen beheer een systeem, waarbinnen het volledige schadeafhandelingsproces online doorlopen wordt. In een eigen online schademap kunnen verzekerden alle informatie terugvinden. Van het indienen van de claim tot alle correspondentie met betrokken partijen. Door middel van een tracking en tracing systeem kunnen klanten van InShared alle stappen in het proces bovendien zelf op de voet volgen.
Voor klanten betekent de digitale schadehulp voortaan vooral een snelle, eerlijke en transparante afwikkeling van claims. “Uit onderzoek weten we dat consumenten het indienen van schades vooral zien als gedoe, tijdrovend en niet transparant. Ze hebben vaak geen idee waarom de afwikkeling zoveel tijd kost. Wij maken met onze digitale schadehulp een eind aan deze ergernissen”, aldus Felix Tenniglo, directeur van InShared. “Waar een aantal verzekeraars stoppen, namelijk bij de schademelding, gaan wij een stap verder. Met de digitale schaderegelaar hebben onze verzekerden volledige én realtime online inzage in de afhandelingsstatus van hun schade. Dat is uniek binnen onze branche.”
We all benefit
De digitalisering van de schadeafhandeling kan zich voor verzekerden op termijn op nog een andere manier uitkeren. “Omdat wij maar 20% van onze totale premie-inkomsten reserveren voor onze bedrijfsvoering en eventuele winst, doen wij er alles aan om onze organisatorische kosten laag te houden. De overige 80% van de binnengekomen premie gebruiken wij voor de dekking van schade. Mochten wij in een jaar minder nodig hebben dan het gereserveerde bedrag dan geven we dat weer terug aan onze klanten. Over 2013 was dit 2%”, licht Tenniglo toe. “Met de handmatige verwerken van tienduizenden schadeclaims en de inzet van grote callcenters is het moeilijker om aan die doelstelling te voldoen. Wij streven er daarom naar om de schadekosten zo laag mogelijk te krijgen en te houden. Want dit keert zich uiteindelijk altijd ten goede van onze klanten. Door een lagere premie, danwel door de Jaarbeloning.”
InShared voert het digitaal indienen en afhandelen van schadeclaims vanaf 13 juni 2014 officieel in voor al haar verzekerden. Een duizendtal klanten kreeg afgelopen maand al de kans om de digitale schadehulp te testen. De eerste reacties zijn boven verwachting, aldus Tenniglo. “Hoewel het voor sommigen even wennen is, zijn de grote ergernissen die horen bij de afhandeling van schades nu verleden tijd. Alleen in zeer complexe gevallen waarbij er bijvoorbeeld sprake is van letselschade of brand, blijft persoonlijke ondersteuning een must. In die gevallen bieden wij die natuurlijk ook.”
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.