Geplaatst door Transferwise

Investeerders steunen meer transparantie en kopen $292 miljoen aan TransferWise-aandelen: waardering verdubbeld tot $3,5 miljard

TransferWise kondigt vandaag een investeringsronde van $292 miljoen aan, en bevestigt zo zijn status als een van de snelst groeiende, winstgevende techbedrijven.

Investeerders hebben gebruik gemaakt van de TransferWise for Business-service om geld te besparen tijdens de transactie van $292 miljoen. Daarmee is het bedrijf nu $3,5 miljard waard. Tot nu toe heeft het bedrijf $689 miljoen opgehaald in primaire en secundaire financiering.

De investeringsronde werd aangevoerd door groeikapitaalinvesteerders Lead Edge Capital, Lone Pine Capital en Vitruvian Partners. Eerdere investeerders als Andreessen Horowitz en Baillie Gifford hebben hun portfolio in TransferWise uitgebreid. Ook beleggingsfonds BlackRock nam deel aan de ronde.

TransferWise gebruikt altijd de echte wisselkoers en voert al vanaf dag één campagne om de traditionele praktijken van verborgen kosten en slechte wisselkoersen de wereld uit te helpen. In 2018 heeft de EU gestemd om bij internationale betalingen die verborgen kosten in een slechte wisselkoers onwettig te maken, dankzij de verordening van grensoverschrijdende betalingen.

Naar alle verwachting zal Australië een gelijkaardige aanpak kiezen als de EU: de regering vroeg de Australische Competitie- en Consumentencommissie om de kwestie te onderzoeken. Dat is naar aanleiding van het hoge aantal klachten over hoe banken hun kosten verbergen bij internationale betalingen.

TransferWise in cijfers

• Het bedrijf heeft nu 5 miljoen klanten wereldwijd en verwerkt meer dan €4 miljard per maand
  • TransferWise bespaart zijn klanten meer dan €1 miljard per jaar aan bankkosten
  • Bijna 20% van alle transacties zijn instant (voltooid in minder dan 20 seconden)
  • 1600 valutaroutes, 49 munteenheden
  • Een team van meer dan 1600 mensen verspreid over 12 kantoren. Er zullen nog 750 mensen worden aangeworven in de komende 12 maanden
  • Volgens het jaarrapport van 2018 steeg de omzet met 77% tot £117 miljoen, met een nettowinst van £6,2 miljoen

TransferWise heeft z’n kernactiviteit – internationale betalingen voor consumenten – aanzienlijk uitgebreid en biedt nu ook z’n diensten aan voor zaakvoerders, grote bedrijven en banken. Het borderless-account is nu beschikbaar in 170+ landen. De bijbehorende betaalkaart werd in 2018 in Europa gelanceerd en zal later dit jaar beschikbaar zijn in de Verenigde Staten en in de Azië-Pacific-regio.

De tweede grootste bankgroep van Frankrijk, BPCE, en neobanken als Monzo en bunq hebben in 2018 ook beslist om TransferWise via de API aan te bieden aan hun miljoenen klanten.

Nimay Mehta, General Partner, Lead Edge Capital zegt: “De wereld neigt meer en meer naar een transparante manier van zakendoen en wij willen daar een deel van uitmaken. Internationale betalingen zijn een miljardenmarkt die tot nu toe gedomineerd werd door banken die hun prijzen artificieel hoog hielden en een trage service aanboden. TransferWise heeft dat helemaal veranderd. Voor het eerst kunnen mensen nu geld de wereld rond sturen aan de echte wisselkoers en aan een transparante prijs. Het is dan ook geen mirakel dat vijf miljoen mensen daarvan gebruik maken. TransferWise krijgt nu nog meer mogelijkheden om te groeien doordat wetgevers van Europa tot Australië die transparantie als de nieuwe norm zien.”

Kristo Käärmann, CEO en medeoprichter, TransferWise zegt: “TransferWise is fenomenaal gegroeid en deze investeringsronde is daar het bewijs van. We moeten geen geld ophalen om dit traject verder te zetten, maar we zijn enorm dankbaar voor de interesse van investeerders die onze missie willen steunen. Deze ronde is een ideale manier voor wie zich bij onze missie wil aansluiten en zorgt er tegelijkertijd voor dat we diegenen kunnen belonen die al sinds het begin in ons geloofd hebben.

Na acht jaar, staan we met TransferWise nog  maar aan het begin. Het belangrijkste voor ons  is dat we onze gebruikers heel veel geld besparen dankzij ons transparant lagekostenmodel. Vandaag is dat meer dan een miljard euro per jaar, maar daar kunnen nog honderden miljarden bij.  Dat de EU stappen ondernomen heeft om geniepige kosten in een slechte wisselkoers te bannen, is een gigantische stap in de goede richting. Investeerders vinden dat ons model, dat nu wettelijk verplicht wordt in Europa, het beste is voor consumenten en dat daar de toekomst ligt voor de rest van de sector. We streven ernaar om die wetgeving ook ingevoerd te zien in de rest van de wereld.”

Over TransferWise

TransferWise is een globaal techbedrijf dat werkt aan de beste manier om geld wereldwijd te gebruiken. Geld overmaken naar een ander land, geld uitgeven in het buitenland of internationale zakelijke transacties uitvoeren of ontvangen – TransferWise heeft er zijn missie van gemaakt om jouw leven makkelijker te maken en je geld te besparen.

TransferWise werd opgericht door Taavet Hinrikus en Kristo Käärmann en schoot officieel uit de startblokken in 2011. Het is een van de snelst groeiende techbedrijven en heeft $689 miljoen opgehaald aan primaire en secundaire financiering van investeerders als BlackRock, Lead Edge, Lone Pine, Vitruvian, IVP, Merian Global Investors, Andreessen Horowitz, Sir Richard Branson, Valar Ventures en Max Levchin van PayPal.

Meer dan 5 miljoen mensen gebruiken TransferWise, dat per maand meer dan €4 miljard aan betalingen verwerkt, waardoor klanten meer dan €1 miljard per jaar besparen.