Geplaatst door Coolminds

Jeroen Dietvorst (verzekeren.com): ‘600 euro provisie kan ik mijn klant niet uitleggen’

Nederland is een nieuw verzekeringsinitiatief rijker. Vergelijkingswebsite verzekeren.com, speciaal voor allrisk autoverzekeringen, is dé uitkomst voor eigenaren van auto’s uit het hogere segment. De kosten voor de dienstverlening zijn namelijk niet, zoals bij veel andere intermediairs, afhankelijk van de hoogte van de premie. Directeur Jeroen Dietvorst: ‘Ik geloof in provisie, maar niet in de extremiteiten aan de bovenkant. 600 euro provisie per jaar kan ik niet uitleggen aan mijn klanten’. Daarom vraagt verzekeren.com niet om een vast percentage van de premie als vergoeding, maar betaalt iedereen 80 euro per jaar voor verzekeringsadvies en -onderhoud. Ongeacht de waarde van de auto of de hoogte van de premie.

Steeds meer mensen vragen hun autoverzekering rechtstreeks bij de verzekeraar aan. Dat kan vaak snel en eenvoudig online, en de prijs ligt meestal lager dan bij een verzekering via een intermediair. Zelf een autoverzekering uitkiezen en onderhouden is niet altijd een goed plan. Veel consumenten blijken niet goed op de hoogte van de voorwaarden van hun verzekering, hebben hun auto over- of onderverzekerd en controleren hun verzekering niet regelmatig. Zeker bij mensen met een hoog verzekerd risico kan een verkeerde keuze grote financiële gevolgen hebben en is advies op maat belangrijk. Diensten als nazorg, advies en begeleiding bij schademeldingen worden door verzekeren.com toegankelijk voor autobezitters die veel te verliezen hebben door geen onevenredig hoge servicebijdrage te vragen.

Verzekeren.com houdt de kosten laag door waar mogelijk te automatiseren. Maar adviseren, dat blijft mensenwerk. Consumenten kunnen bijvoorbeeld als ze dat willen via de website zelf autoverzekeringen vergelijken en afsluiten, maar worden aangemoedigd om tijdens dat proces contact te leggen met een adviseur. Die begeleidt de klant dan telefonisch of per chat tijdens de aanvraag. Soms is het niet verantwoord om een autoverzekering af te sluiten zonder dat een expert ernaar heeft gekeken. Bijvoorbeeld omdat het om een erg dure of exclusieve auto gaat. De website laat dan geen verzekeringen zien, maar stuurt de ingevulde gegevens door naar een adviseur van verzekeren.com. Die gaat vervolgens persoonlijk aan de slag voor de klant en maakt een offerte op maat.