Geplaatst door ICT Media Innovation Award

Jeroen Scheer (Shell) meest innovatieve leider van Nederland

’s Hertogenbosch, 11 april 2024 – Jeroen Scheer, Digital Innovation & Technologies Leader bij Shell, is de opvallende winnaar van de ICT Media Innovation Award in de categorie Meest innovatieve leider. De KNVB won een award in de categorie Meest innovatieve ecosysteem. Helin won in de categorie Meest succesvolle start-up, scale-up of challenger.

De Innovation Awards zijn een initiatief van ICT Media (organisator van o.a. de Innovation Summit, CIODAY en CISODAY) en werden gisteren uitgereikt tijdens de Innovation Summit en Dinnershow, een jaarlijks evenement voor ‘digitale’ beslissers in het bedrijfsleven en bij de overheid. Alle genomineerden presenteerden hun cases aan het publiek en de onafhankelijke jury.

Meest innovatieve leider
Winnaar Jeroen Scheer dankt de prijs aan zijn inzet voor innovaties op onder meer bedrijfsmodellen, IT technologieën en op architectuurgebied, die ook de verduurzaming bij de energieleverancier faciliteren. ’De energietransitie moet sneller, niet alleen voor ons, maar ook voor onze kinderen’, zei hij.

’Jeroen steekt echt zijn nek uit in een door traditie gekenmerkte sector’, zei juryvoorzitter Eric Wesselman (KPMG). ’Hij wordt door velen erkend als visionair en drijvende kracht achter de transitie die Shell doormaakt, veranderingen die over veel meer gaan dan technologische toepassingen alléén.’

De overige genomineerde in deze categorie was Patrick de Rooij, bestuurder bij zorgorganisatie Mijzo, dat is ontstaan uit een succesvolle fusie tussen drie zorgaanbieders met verschillende technologische systemen en bedrijfsculturen.

Start-up, scale-up of challenger
Helin, maker van een Industrial Edge Intelligence Platform, ontving een Innovation Award in de categorie Start-up, scale-up of challenger. Over het bedrijf, vertegenwoordigd door CTO Martijn Handels, zei Eric Wesselman: ’Helin heeft een unieke propositie voor edge computing en IoT. Ze bedienen daarbij een snel groeiend aantal internationale klanten in sectoren als oil & gas, offshore en de industrie met hun innovatieve diensten. Een knappe prestatie.’

De twee andere genomineerden in deze categorie waren Stekker B.V., met wiens platform EV rijders hun auto slim en groen kunnen laden en NEXT, dat een door AI gestuurd product discovery platform biedt.

Meest innovatieve ecosysteem
Winnaar in de categorie Meest innovatieve ecosysteem was de KNVB. Captain Research & Innovation Giel Kirkels nam de prijs in ontvangst als drijvende kracht achter #11, de innovatiehub van de KNVB, een uitgebreid ecosysteem van startups en gevestigde bedrijven. ’Niet alleen voetbal, ook Innovatie is een teamsport’, kopte Kirkels in.

Overige genomineerden in deze categorie waren de twee combinaties Wipro-Shell, DXC-Philips en, afzonderlijk, Rituals en FrieslandCampina.

’Ook dit jaar is de jury aangenaam verrast door het hoge niveau van de inzenders, alsmede door de steeds grotere innovatieve kracht van ecosystemen in diverse sectoren’, observeerde Anja Dekhuijzen, vicevoorzitter van de jury.

Jury
De jury van de ICT Media Innovation Awards 2024 bestond uit Eric Wesselman (juryvoorzitter, KMPG), Anja Dekhuijzen (Whitebridge Advocatuur), Rob Beijleveld (ICT Media), Tjibbe van der Zeeuw (Squadra), Ben van der Burg (Triple, BNR Nieuwsradio), Bas Verkaik, (ELEO en de Meest innovatieve leider van 2023) en Daniel Gebler (Picnic Technologies en de Meest innovatieve leider van 2021).