Amsterdam, 20 december 2024 – Met nog maar een paar dagen te gaan tot Kerstmis, heeft het shoppen voor de feestdagen inmiddels haar hoogtepunt bereikt en vullen (online) winkelmandjes zich razendsnel. Hoewel de feestdagen symbool staan voor gezelligheid en cadeaus, toont nieuw onderzoek van Klarna aan dat het shoppen voor de feestdagen ook stress kan veroorzaken. Zorgen over leveringen, terugbetalingen of het risico dubbele cadeaus te moeten kopen door vertraagde pakketjes, veroorzaken onrust.
Online shoppen: gemak versus zorgen
De feestdagen zijn hét hoogtepunt voor online winkelen, maar dat gaat niet zonder zorgen. Meer dan de helft (52%) van de consumenten vreest voor vertragingen of verloren pakketten, terwijl 27% ervaring heeft met moeizame terugbetalingen bij online aankopen. Millennials rapporteren deze problemen vaker (38%) dan andere generaties, wat hun vertrouwen in online retailers kan aantasten. Toch blijft de voorkeur voor online shoppen duidelijk. Hierbij kiezen consumenten liever voor grotere, bekende retailers (47%) vanwege het vertrouwen dat zij bieden, terwijl slechts 23% bereid is om te kopen bij minder bekende online winkels.
De impact van leveringsproblemen
Leveringsproblemen tijdens de feestdagen hebben niet alleen financiële gevolgen, maar kunnen ook leiden tot emotionele stress. Bijna de helft (47%) van de consumenten geeft toe eerder al eens last-minute vervangende cadeaus te hebben moeten kopen vanwege vertraagde of verloren gegane pakketjes. Het alternatief om geen cadeau onder de boom te leggen voelt niet goed, waardoor mensen last minute alsnog een alternatief cadeau gaan halen en daardoor geconfronteerd worden met dubbele uitgaven. Het komt regelmatig voor: de helft van de consumenten heeft in het afgelopen jaar problemen gehad met online bestellingen, variërend van niet-geleverde goederen tot producten die niet aan de verwachtingen voldeden.
Betalen voor wat je wilt houden
Veel mensen maken zich dus zorgen om de bezorging van hun aankopen rondom de feestdagen. Klarna’s Betaal Later-optie biedt een oplossing voor consumenten die issues willen voorkomen. Deze betaalmethode stelt shoppers niet alleen in staat om hun aankopen pas na levering te betalen, maar zorgt er ook voor dat ze alleen betalen voor wat ze daadwerkelijk houden. Bijna de helft (44%) van de consumenten geeft de voorkeur aan betalen na levering in plaats van vooraf. Uit onderzoek blijkt dat 81% van de consumenten die problemen ondervonden tijdens het online winkelen en vooraf betaalden, moeite had om een terugbetaling te krijgen. Bijna de helft (46%) van de mensen die vooraf betaalden, liep tegen obstakels aan bij het terugkrijgen van hun geld en 35% wacht hier zelfs nog steeds op. Met Klarna’s Kopersbescherming kunnen consumenten met vertrouwen winkelen, wetende dat hun aankopen beschermd zijn tegen onverwachte problemen.
Het effect van financiële keuzes op feestdagenplezier
De financiële druk van de feestdagen blijkt niet zonder gevolgen: 40% van de consumenten heeft ooit een feestdagenevenement afgewezen vanwege de hoge kosten. Vooral jongere generaties, zoals Gen Z (24%) en Millennials (21%), voelen deze druk sterk, wat de impact van financiële beperkingen op de feestdagenervaring benadrukt.
Over het onderzoek
Gegevens uit een onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau Nepa, gebaseerd op een landelijk representatieve steekproef van 1.031 Nederlandse consumenten in november 2024.