Industry Wire

Geplaatst door KesselsKramer

KesselsKramer legt basis voor Nederlandse deelname Expo 2025 in Osaka

Amsterdam, 19 juni – Nederland is in 2025 vertegenwoordigd op de Expo (wereldtentoonstelling) in Osaka, Japan. In opdracht van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), legt KesselsKramer de basis voor de Nederlandse bijdrage.

KesselsKramer won de aanbesteding met het concept ‘common ground’. Door de kennis over water en de unieke handelspositie met Japan sinds de 17e eeuw, leerde Nederland de kracht van samenwerken voor een gedeeld doel. Dit vinden van een gezamenlijk perspectief is nu belangrijker dan ooit, stelt creatief directeur Gijs van den Berg:

“De World Expo is een viering van wereldwijde innovatiekracht, waarbij het oplossen van mondiale problemen centraal staat. Op Expo 2025 Osaka gaat het in het bijzonder over de uitdagingen die de grote crises rond bijvoorbeeld klimaat en gezondheid betekenen voor de leefbaarheid. Geen land kan deze grensoverschrijdende problemen alleen oplossen. Deze uitdagingen vereisen internationale samenwerking.”

Daarom is het Nederlandse paviljoen vormgegeven als een ontmoetingsplek om verschillende perspectieven en expertises samen te brengen en zo te komen tot gezamenlijke oplossingen: letterlijke ‘common ground’. “De propositie Common Ground sluit naadloos aan op de positionering en identiteit van Nederland in het buitenland om samen wereldwijde problemen op te lossen; Solving global problems together.”

Common ground als paviljoen
Vanuit die gedachte creëert Nederland in Osaka een ‘common ground’ als paviljoen: een experimentele, uitnodigende plek waar mensen kennis kunnen delen en samen kunnen werken aan oplossingen voor de toekomst. Centraal hierbij staat de rol van hernieuwbare en toegankelijke energie, gesymboliseerd door een lichtgevende bol. KesselsKramer is verantwoordelijk voor het narratief, de rode draad en het grafische ontwerp van de Nederlandse deelname. Het consortium ‘a new dawn’, bestaand uit Tellart, Asanuma, DRGM en RAU, werkt aan de fysieke uitwerking. Het narratief informeerde het ontwerp van het consortium, en nu informeert het ontwerp van het consortium de communicatie. Zo is ook het proces rondom de identiteit en campagne symbool voor het thema: common ground.

Met het eerste presentatiemoment van het paviljoen, is ook de campagne van start gegaan. Voor de teaser film werkt KesselsKramer samen met filmmaker Rogier van der Zwaag. De film is een eerste sferische impressie van de Nederlandse deelname en het paviljoen.

Over KesselsKramer
KesselsKramer is een onafhankelijk communicatiebureau opgericht in 1996 en gevestigd in Amsterdam, Den Haag en Londen. Het bureau maakt graag ‘reclame voor mensen die niet van reclame houden’ en doet dit onder andere voor merken zoals citizenM, ARTE, Hasbro Monopoly, Bever en Ben – kesselskramer.com

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht