Industry Wire

Geplaatst door Klarna

Klarna Group kiest voor complete transformatie met ‘Smoooth’

Brand identity brengt nieuwe look, feel én gebruikservaring

Klarna Group, aanbieder van online betaaldiensten, rolt deze week haar ‘Smoooth’-aanpak uit. Daarbij staan een nieuwe look & feel en gebruikerservaring centraal en presenteren Klarna en SOFORT zich in een nieuw uniform Klarna-design. Dat betekent niet alleen een nieuw logo en grafische identiteit, maar ook een volledig nieuwe checkout-omgeving. Het uitgangspunt: een transformatie van traditionele transacties naar een complete, optimale winkelervaring voor consumenten.

Sebastian Siemiatkowski, CEO van Klarna: “We zijn hard op weg om Klarna van aanbieder van traditionele betaalmethoden te transformeren tot ijzersterk consumentenmerk. Onze nieuwe identiteit is moderner en benadrukt de duidelijke focus op de ervaring van de consument, innovatie en eenvoud van online betalen. Het is tijd voor een nieuw soort bank.”

Afgelopen jaar al werden als voorloper op de rebranding een aantal nieuwe marketinguitingen geïntroduceerd, die inmiddels meerdere awards hebben gewonnen. Voor de volledige rebranding onderzocht Klarna opnieuw alle touchpoints van consumenten in de customer journey. Dit heeft geresulteerd in producten en diensten met intuïtieve vormgeving en functionaliteit. Voor webshops draagt dit bij aan groei, meer conversie en betere klantenbinding. Het ‘Smoooth’-concept staat voor gemak van betalen met één klik via de Klarna checkout in de webshop en de Klarna App.

Sprekende beeldtaal
Een van de grootste veranderingen in de Klarna-rebranding is de ‘beeldtaal’: naast de beschrijving van de betaalmethoden ziet de klant nu iconen die de betaalmethoden aanduiden. Zo is er een zonnebril voor achteraf betalen (‘Betaal later’) en een hand die een vredesteken maakt voor direct betalen (‘Betaal nu’). Klarna heeft roze als nieuwe merkkleur gekozen.

Additionele betaalmogelijkheid door integratie van SOFORT
De bestaande SOFORT-producten zijn geïntegreerd in de Klarna-propositie. Dit verandert naast het design ook de naam ‘SOFORT Überweisung / SOFORT Banking’ in ‘Betaal nu’. De voordelen en contractuele afspraken met webshops blijven hetzelfde. Met de integratie zijn er in Nederland nu twee varianten om direct te betalen:

– Betaal nu.
Betaal direct. Dit kan via Klarna met een eenmalige machtiging of via een online bankoverschrijving van SOFORT.

– Betaal later.
Eerst ontvangen, later betalen. Met Klarna heeft de consument 14 dagen de tijd om te bedenken welke producten hij/zij wil houden. Die producten betaalt de consument.

Over Klarna
Klarna is in 2005 opgericht met de ambitie om online shoppen veilig te maken. Klarna is één van de grootste banken in Europa en staat bekend om het aanbieden van een ultieme winkelervaring door eenvoudige, veilige en smoooth betaalmethoden. Met één klik betalen consumenten direct of achteraf. Met achteraf betalen ontvangen consumenten hun aankopen eerst thuis voor ze deze afrekenen, terwijl de webshop het verschuldigde bedrag voorgeschoten krijgt van Klarna. In 2014 ontstond door de overname van SOFORT de Klarna Group. Met meer dan 15.000 medewerkers bedient Klarna 60 miljoen consumenten en 70.000 webshops in 18 landen. Met de in 2017 verworven banklicentie wil Klarna de drijvende kracht worden in de transformatie van traditioneel bankieren, waarbij de beleving van de consument echt centraal staat. www.klarna.nl

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht