Industry Wire

Geplaatst door Tribal DDB Amsterdam

KLM Travlr vindt reisbestemming bij persoonlijke interesses

KLM introduceert een nieuwe manier om je ultieme vakantiebestemming te vinden: KLM Travlr, een online searchtool die, op basis van jouw interesse, relevante content uit een groot aantal social media-bronnen bundelt en verwerkt tot een – vaak verrassend – reisadvies. Het platform werd bedacht en ontwikkeld door Tribal DDB Amsterdam.

KLM Travlr werkt zeer gebruiksvriendelijk. Nadat je in een zoekbalk je interesse hebt ingevoerd (bijvoorbeeld ‘zeilen’), genereert de applicatie content die daarmee te maken heeft uit diverse social media, zoals YouTube, Twitter, Google Maps, Wikitravel, Flickr en Foursquare. De uitkomst van de zoekopdracht wordt weergegeven in een overzichtelijke interface. Daarbij worden foto’s en aanvullende info getoond, kunnen video’s afgespeeld worden en zijn Twitter-berichten over de bestemming te zien. Uiteraard is alles vervolgens weer op eenvoudige wijze te delen via Facebook, Twitter en Hyves.

User generated content
Bezoekers kunnen vrij zoeken in user generated content, het platform beperkt zich niet tot vooraf geselecteerde informatie. Zo kan iemand vrij door KLM Travlr heen scrollen om inspiratie op te doen. Jacco ter Schegget, Managing Partner van Tribal DDB Amsterdam: ‘Het gaat anno nu niet alleen om campagnes; voor merken gaat het om een permanente manier van relevante aanwezigheid op het web. En vanuit KLM’s brandpositionering ‘een reis vol inspiratie’ was dit een logisch vertrekpunt.’
Persoonlijke bestemming in plaats van luchthaven
Roy Scheerder (VP Marketing KLM Nederland): ““Elke reiziger heeft zijn eigen interesses en emoties. KLM stelt zich tot doel iedereen te helpen in het vinden van de bestemming die het meest aansluit bij zijn behoefte. KLM Travlr stelt een gebruiker in staat zich te laten inspireren door de veelzijdigheid van de wereld. Die gebruiker kan vanaf vandaag op zoek naar zijn persoonlijke bestemming in plaats van een land, stad of luchthaven. Travlr is ontstaan vanuit passie voor elke klant van KLM.”

Creatie van de tool
De ontwikkeling van KLM Travlr bleek een uitdaging. De API’s van de verschillende social media hebben elk hun mogelijkheden én onmogelijkheden. Dit maakte het niet altijd makkelijk de juiste content te filteren. De service wordt nu als bèta gelanceerd om nog meer feedback te verzamelen van gebruikers en op basis daarvan verder te optimaliseren. Daarnaast wordt er gewerkt aan de ontwikkeling van een tablet ready versie.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht