Geplaatst door Komparu

Komparu fuseert met Knip

Komparu – marktleider van innovatieve verzekeringssoftware, fuseert met KNIP – de digitale Intermediair van Europa. Samen vormen zij de “Digital Insurance Group”
De eerste digitale tussenpersoon van Europa, KNIP en de in Amsterdam gevestigde leverancier van vergelijkingssoftware Komparu zijn een fusie aangegaan, waardoor een toonaangevend Europees digitaal verzekeringsplatform is ontstaan: de Digital Insurance Group.

Deze pan-Europese partnership brengt twee InsurTech innovators samen tot een complementair digitaal verzekeringsplatform.

Knip lanceerde in 2014 Europa’s eerste digitale verzekeringsadviseur, gebruikmakend van technologie, data-analyse en robotadvies voor de consumentenverzekeringsmarkt.

Deze baanbrekende dienst stelt klanten in staat om hun verzekeringspolissen, van meer dan 100 aanbieders, in één app te monitoren en te beheren, waarbij machine learning wordt gebruikt om hiaten te identificeren en on-demand producten te leveren die voldoen aan de individuele verzekeringsbehoeften van de consument. Knip heeft momenteel een groot marktaandeel van de mobiele verzekeringen in zowel Duitsland als Zwitserland. Na de fusie heeft de nieuwgevormde onderneming toegang tot 1/3 van de 1.1 biljoen euro omvattende verzekeringsmarkt.

Het in 2013 gestarte Komparu is snel uitgegroeid tot marktleider op het gebied van op SaaS gebaseerde vergelijkingstools en afsluitstraten voor verzekeringen. Klanten en partners van Komparu zijn onder andere UMG-groep (Meeùs en IAK), Awin (voorheen zanox), Achmea groep, Sanoma en nog 350 andere klanten. Komparu is sinds het vierde kwartaal van 2016 winstgevend en groeide in de afgelopen twaalf maanden met 400%. Door de fusie met Knip kan deze InsurTech innovator een end-to-end oplossing voor partners leveren en wordt het geografische bereik van de gehele groep vergroot.

Roeland Werring van Komparu wordt CTO van de Digital Insurance Group en Ruben Troostwijk blijft aan als CEO van Komparu en zal zich focussen op de B2B business opportunities en het lanceren van Knip in Nederland. Het totale team bestaat uit 70 medewerkers met wereldklasse expertise op het gebied van verzekeringen, technologie en business development.

Ingo Weber wordt de nieuwe CEO van de Digital Insurance Group. Dennis Just zal als CEO van Knip aftreden. Ingo heeft een enorme staat van dienst op het gebied van verzekeringen, technologie en het opbouwen van business o.a. als directeur bij Verivox (marktleidend Duits vergelijkingsplatform) en senior managementposities bij Swiss Re en GE Insurance.

De fusie wordt ondersteund door financiering van de bestaande investeerders Orange Growth Capital, Route 66 Ventures, Red Alpine en QED.

Ingo Weber, CEO van The Digital Insurance Group, over de fusie: “Deze fusie is een spannende stap die twee innovatieve InsurTech bedrijven zal samenvoegen en daarmee een ​​belangrijke rol in de verzekeringssector van Europa zal spelen. Het is een belangrijke mijlpaal voor deze snelgroeiende sector, die gebruik maakt van disruptieve technologieën om innovatie te leveren aan een multi-biljoen dollar verzekeringsindustrie.”

“Door de Digital Insurance Group op te richten, ontwikkelen we een platform dat de groei van zowel Komparu als Knip zal versnellen. Knip ontwikkelt een mobile-first product dat mensen vertrouwen geeft dat ze op het juiste moment de juiste dekking hebben van de meest geschikte leverancier. Dit door de complexiteit in de verzekeringsmarkt te doorbreken zodat consumenten ontzorgd worden op het gebied van verzekeringen.”

Ruben Troostwijk, CEO van Komparu, voegde eraan toe: “Beide organisaties delen een strategische visie over de mogelijkheden op de Europese markt. Samen zijn we veel beter in staat daar goed op in te spelen. Partnerships zijn een krachtige manier voor InsurTech-merken om marktaandeel op een competitieve markt te vergroten en door samen te werken met gevestigde en opkomende bedrijven hopen we een sector te creëren die echt goed werkt voor de consument.”

Roeland Werring, CTO van de Digital Insurance Group: “De consumentengerichte apps en CRM van Knip aan de ene kant en Komparu’s innovatieve framework en B2B whitelabel tools aan de andere kant, vullen elkaar perfect aan. Deze partnership belooft enorme mogelijkheden voor innovatie en zal zijn uitwerking op de markt niet missen.”