Geplaatst door Bynder

Kunstenaar sluit zichzelf twee weken op om alles in huis te ordenen

De Amsterdamse kunstenaar Bart Eysink Smeets sluit zichzelf twee weken op in zijn eigen huis. Gedurende 14 dagen zal hij zijn spullen op alle mogelijke wijze ordenen, om zo de kunst van het organiseren in kaart te brengen. Het project wordt mogelijk gemaakt door softwarebedrijf Bynder. Het bedrijf wil zo aantonen dat creativiteit en orde in de praktijk heel goed samengaan.

Twee weken vast in zijn eigen huis
Voor het project sluit kunstenaar Bart Eysink Smeets zich twee weken op in zijn eigen huis. “Ik heb genoeg boodschappen gedaan voor een maand, dus dat moet goed komen,” aldus Eysink Smeets, bekend van projecten als ‘Finding myself in India’ en ‘30×30 cm‘. “Met 14 dagen is er genoeg tijd om echt de diepte in te gaan met de mogelijkheden van mijn omgeving. Hopelijk lukt het me om alledaagse voorwerpen in kunstobjecten te veranderen. Je kan gewone spullen op eindeloos veel manieren organiseren. Ik geloof echt dat daar een bepaalde schoonheid in te vinden is.”

Creativiteit en orde gaan goed samen
Bynder steunt het project om aan te tonen dat creativiteit en orde goed samen kunnen gaan. “Met Bynder richten we ons al vanaf het begin op creatieve gebruikers,” legt Bynder-oprichter Chris Hall uit. “Vaak staat creativiteit synoniem voor ongeorganiseerd, of hebben creatieven andere manieren om structuur aan te brengen. Met Bynder helpen we ze hiermee, zodat ze meer tijd hebben om te doen waar ze goed in zijn. Het principe van anders kijken naar de specifieke behoeften van creatieven wordt prachtig geëtaleerd door dit initiatief.”

Je kan de eerste beelden van Bart hier zien.