Kwart van de Sinten doet aankopen online

Uren de stad in op zoek naar het juiste Sinterklaascadeau is voor veel Nederlanders een bron van stress. Uit onderzoek van Currence, eigenaar van iDEAL, blijkt dat een kwart van de Sinten het tegenwoordig anders aanpakt. Zij laten de winkelstraat links liggen en regelen hun Sinterklaasaankopen liever online. Mede door de traditiegetrouwe piek rond deze tijd van het jaar verwacht Currence dat de 500 miljoenste online betaling met iDEAL nog voor pakjesavond plaatsvindt.
Inmiddels wordt het meest gebruikte online betaalmiddel maandelijks meer dan 12 miljoen keer gebruikt om online af te rekenen. Zo’n 20 procent meer in vergelijking met een jaar eerder. De belangrijkste reden voor de online zoektocht van de Sinterklaas zijn het vermijden van de drukte in de stad (47%), de wachtrijen voor de kassa (38%) en de parkeerproblemen met de auto (26%). Het product zien en voelen (61%), inspiratie opdoen (43%) en de Sinterklaassfeer proeven (40%) zijn voor de sinterklaas de belangrijkste redenen om toch de drukte in de winkelstraat of het winkelcentrum op te zoeken.
Groei aantal iDEAL-betalingen gaat steeds sneller
‘De groei van het aantal iDEAL-betalingen gaat steeds sneller. De eerste mijlpaal van 250 miljoen transacties werd na een periode van zes jaar bereikt. Voor de verdubbeling was slechts twee jaar nodig’, aldus Piet Mallekoote, directeur van Currence. ´Gezien de groei en ontwikkelingen van iDEAL verwachten we dat in de zomer van 2016 de mijlpaal van 1 miljard iDEAL-betaling wordt bereikt.´
iDEAL komt ook de Sinterklaas ter paard tegemoet. Sinds dit jaar is het bij steeds meer banken mogelijk om vanaf een mobiel of tablet betalingen te verrichten met iDEAL. Currence verwacht dat het aantal iDEAL-transacties hierdoor verder toeneemt. Daarnaast verwacht Currence dat het betaalmiddel ook meelift op de snelle ontwikkeling van winkelen vanaf je mobiel of tablet.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.